Objekt: C/2014 Q2 Lovejoy
Exponering: 5min ISO400 ISO800 Mixed Exposures
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: Orion Short Tube 80/400
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Sent hemkommen från jobbet blev jag överraskad av en ganska klar himmel. Hade några dagar tidigare missat en fin natt genom att inte ta några risker så den här kvällen ställde jag ut utrustningen och lagade lite varm soppa som skulle hjälpa hålla stånd mot kylan. Testade några exponeringar v M35 och lite annat som inte gav så bra resultat som jag hade hoppats. Några moln kom och gick och när lokal dimma började välla in över parkeringen så svor jag grovt för mig själv. Som tur var gav dimman med sig och det klarnade upp igen. Hade läst att någon här på forumet hade sett en tydlig svans på kometen genom bara kikare, så denna gång skulle jag banne mig få med den på bild. Lovejoy befann sig bakom ett hustak men så småningom kröp den fram och jag gjorde mitt bästa att fånga in det lilla ljuset. Satsade på lågt ISO tal då kometen stod norröver precis där stadsljuset var som starkast. Exponeringarna ligger på 15 till 30 sekunder. Testade att stacka dem på alla sätt som DSS erbjuder och har ännu inte bestämt mig vilken jag gillar bäst. Stackning på både stjärnor och komet ger en artificiell bild som inte förmedlar mycket känsla enligt min mening. I den första stackningen på stjärnorna syns en stjärna alldeles i närheten av kometens kärna.

Klicka for att se stor version av bilden