C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 Q2 Lovejoy
Exponering: 5min ISO400 ISO800 Mixed Exposures
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: Orion Short Tube 80/400
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Sent hemkommen från jobbet blev jag överraskad av en ganska klar himmel. Hade några dagar tidigare missat en fin natt genom att inte ta några risker så den här kvällen ställde jag ut utrustningen och lagade lite varm soppa som skulle hjälpa hålla stånd mot kylan. Testade några exponeringar v M35 och lite annat som inte gav så bra resultat som jag hade hoppats. Några moln kom och gick och när lokal dimma började välla in över parkeringen så svor jag grovt för mig själv. Som tur var gav dimman med sig och det klarnade upp igen. Hade läst att någon här på forumet hade sett en tydlig svans på kometen genom bara kikare, så denna gång skulle jag banne mig få med den på bild. Lovejoy befann sig bakom ett hustak men så småningom kröp den fram och jag gjorde mitt bästa att fånga in det lilla ljuset. Satsade på lågt ISO tal då kometen stod norröver precis där stadsljuset var som starkast. Exponeringarna ligger på 15 till 30 sekunder. Testade att stacka dem på alla sätt som DSS erbjuder och har ännu inte bestämt mig vilken jag gillar bäst. Stackning på både stjärnor och komet ger en artificiell bild som inte förmedlar mycket känsla enligt min mening. I den första stackningen på stjärnorna syns en stjärna alldeles i närheten av kometens kärna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Martin!
Vilka lycka i dessa molniga tider att finna en lucka, dessutom där en komet befinner sig. Tycker nog som du att både ha stackning på stjärnor och komet inte känns bra. Inte för att utesluta det för ibland ser jag mycket bra bilder på det också. Den här gången måste du väl ändå haft motorföljning, eller?

Håller faktiskt på med en Lovejoy här också. Satt och letade igenom vad jag tog på den som besökte oss i december 2013. Hittade 3 serier från samma natt där vädret varit klart under de ca 5 timmar jag fotade. Det blev 250 bilder, lite blandat 30 och 60 sekunder vid iso 800. Då hade jag min tidigare 500mm lins med f4.5. Har ju lite färgfel, men men, kometen är där i varje fall. Försöker nu göra en film av de bilderna, svansen är dock svår att se pga de kraftiga ljusföroreningarna.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hey Lars,

Det bästa är när luckan kommer som en överraskning, då blir man eld och lågor och det blir bråttom :D
Ingen motorföljning än, den blir av 2016 om allt går enligt planerna, men jag märkte en sak som jag inte riktigt förstår vad det beror på. Återkommer om det senare med några bildexempel.

Ser fram emot din animation av Lovejoy!
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
nike44
Posts: 35
Joined: 2013-09-18 18:37:44
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Johansson

Post by nike44 »

Hej Martin.

Bra bilder på kometen!
Personligen så brukar jag stacka bilderna på komethuvudet.
Visserligen blir det stjärnspår på bilderna , men det blir mer känsla
av rörelse hos kometen. Det teleskop som du har använt för bilderna,
är det en vanlig akromat ? Det verkar vara bra färgkorrigerat.
Jag har ett liknande teleskop, Telescopsevice modell 80/400mm,som
jag är väldigt nöjd med.

m.v.h
KG Andersson.
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Johansson

Post by Yquem »

Fint, Martin! Man inte bara ser svansen, utan faktiskt också lite struktur i den.
Även jag har lite material på Lovejoy som jag tog förra söndagen. Om jag får till det, så lägger jag också upp en bild.
/Anders
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej,

KG, ja det är en simpel akromat som jag kör med. Den har hisklig coma mot ytterkanterna men håller man sig till mitten så fungerar det.
Anders, visst är det kul när man kan ana en svans! Ser fram emot att fota kometer när jag kan använde 150mm öppningen på den andra tuben!

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”