M1 Crab Nebula - Daniel Sundström

Bilder från galleriet
Post Reply
Corpze
spamtest: JA

Post by Corpze »

Ny bild i galleriet
Objekt: M1 Crab Nebula
Exponering: 12x3min L & Ha, 10x3min R,G,B
Fotograf: Daniel Sundström
Teleskop: Meade 102mm APO
Kamera: Atik 460EX mono
Kommentar: Igår var det en klar natt, fwhm på 1.0 - 1.1
Har fortfarande svårt med PI, tycker att stjärnorna inte är så skarpa som jag vill ha dem.
Månen var framme vilket syns i högra hörnet, fick kraftiga gradienter som jag inte fick bort trots 1h med DBE :/ Tips mottages varmt. :)
Med vänlig hälsning, Daniel

Image
Klicka for att se stor version av bilden
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Martin F

Post by Martin F »

Fin bild! För mig gav PI betydligt skarpare stjärnor än DSS.
Har du provat att köra bilden genom Gradient XTerminator? Jag skulle inte klara mig utan den.

Sent from my iPhone using Tapatalk
VigdisVZ

Re: M1 Crab Nebula - Daniel Sundström

Post by VigdisVZ »

Bra jobb, tycker du fick fram bra kontrast i färgerna. Du har inte så himla mycket data heller, så riv dig inte i håret över det, jag tror det kommer bli mycket bättre med mer exponeringstid.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Frazze

Post by Frazze »

Ett tips för att få lite mer skarpare stjärnor är att stretcha bilden med modulen MaskedStretch. Den stretchar stjärnorna på ett lite annorlunda sätt än t.ex HistogramTransformation och stjärnorna blir något skarpare. De kan i vissa fall dock få utbrända centrum vilket man då får reparera, men testa och se.

Annars kan man förminska stjärnorna med Morphological Transformation. En mycket bra tutorial hittar du här http://www.deepskycolors.com/archive/20 ... ical-.html

Mvh
Daniel
Corpze

Post by Corpze »

Aha, får kolla på den modulen Frazze!
Gradient Xterminator är plugin till PS det va?

En annan sak som jag märkt är att jag får ökat brus runt just stjärnorna, kanske hör ihop med min stretch.
Är det någon som har ett tips för att få bort gradienterna i PI?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Frazze

Post by Frazze »

Corpze wrote:Aha, får kolla på den modulen Frazze!

En annan sak som jag märkt är att jag får ökat brus runt just stjärnorna, kanske hör ihop med min stretch.
I vissa fall har man olika typer av gradienter som kräver både en division och subtraction för att försvinna.
Jag tycker dock att du fått till bakgrunden rätt bra, den där gradienten från månen tror jag kan bli svår att få bort helt.

Om du vill skicka råfilen kan jag testa köra lite DBE också och se om jag kan hitta någon bra inställning. En bra grej med PixInsight är ju att man kan spara och dela med sig av specifika operationer så om jag hittar en bra inställning kan jag skicka DBE-operationen till dig så får du också granska den.

Mvh
Daniel
Corpze

Post by Corpze »

Frazze wrote:
Corpze wrote:Aha, får kolla på den modulen Frazze!

I vissa fall har man olika typer av gradienter som kräver både en division och subtraction för att försvinna.
Jag tycker dock att du fått till bakgrunden rätt bra, den där gradienten från månen tror jag kan bli svår att få bort helt.

Om du vill skicka råfilen kan jag testa köra lite DBE också och se om jag kan hitta någon bra inställning. En bra grej med PixInsight är ju att man kan spara och dela med sig av specifika operationer så om jag hittar en bra inställning kan jag skicka DBE-operationen till dig så får du också granska den.

Mvh
Daniel
Jag har sparat ner en fits och en xsif på min RGB-bild, där har jag inte gjort någonting öht förutom att kombinera mina rgb i LRGB combination tool.

Har skickat pm till dig med dropbox-länken.

Med vänlig hälsning, Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX

Frazze

Post by Frazze »

Tjena.

Har testat lite nu och fick väl till något iallafall.

Jag delade upp bilden igen i R, G och B och körde DBE separat i varje kanal. Den mesta gradienten låg i B-kanalen. Inte helt lätt att hitta bra DBE inställningar, men tror jag fick till hyfsat bra iallfall.

Sedan slog jag ihop kanalerna igen, färgkalibrerade och stretchade bilden. Fortfarande såg man dock lite blå gradient från månen, så jag maskade bort nebulosan och stjärnorna och så körde jag SCNR i den blåa kanalen för att ta bort blåtonen från bakgrunden. Så här blev resultatet:
M1_DBE_SCNR-Blue.png
M1_DBE_SCNR-Blue.png (873.05 KiB) Viewed 3932 times
Jag sparade DBE-processerna för respektive kanal så du kan ladda hem och testa.

https://www.dropbox.com/s/td5vmls5vh3qn ... .xpsm?dl=0

Mvh
Daniel
Martin F

Post by Martin F »

Snyggt jobbat Frazze!

Sent from my iPhone using Tapatalk
Corpze

Post by Corpze »

Tusen tack för hjälpen, jag hade faktiskt inte en tanke på att man kunde köra dbe i varje kanal, har hela tiden slagit ihop bilden och kört på från det.
Skall se om tid finnes för ett nytt försök framåt veckorna, sitter samtidigt och gör en lathund "workflow" så jag lättare kan processa bilderna i PI.

/Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX

Return to “Bilder”