C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: C/2014 Q2 Lovejoy
Exponering: 1*30sek
Fotograf: Carl Frank
Teleskop: SkyWatcher Explorer 150PDS F/5
Kamera: Nikon D800
Kommentar: Vissa kvällar går inget som man tänkt sig. Koma-korrektorn passade inte och jag behöver ny kameraadapter, intervallometern behöver bytas då Nikon har olika anslutningar på D5100 och D800. Batteritanken gav upp efter några enstaka bilder, troligtvis måste den bytas ut efter några års trogen tjänst. Nästan allt gick fel, men jag fångade kometen till slut.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by Jonas »

Helt OK bild.
Innan du hivar batteritanken, öppna och kontrollera vilken typ av batteri det är. Kanske du kan köpa nytt på Biltema.
Så gjorde jag efter min tank tagit slut efter några års användning. Fick tag i ett batteri med större kapacitet till en bråkdel av vad det skulle kostat att köpa ny batteritank.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by AstroFriend »

Hej Carl!
Trots alla bedrövligheter fick du ju en jättefin bild av kometen, sådant piggar upp och motiverar en att fortsätta.

Batteriet hittar du troligen på Biltema som Jonas skrev. Mitt batteripack har ett standard 17Amph blybatteri, kostar kanske 700kr att köpa nytt. Dock använder jag det inte längre nu utan har ett 45Amph bilbatteri som faktiskt är mycket billigare, ca 500kr.

Men vad är det för problem med comacorrectorn?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

Hej

Tack för positiv feedback.

Jag tror jag gör slag i saken och bygger en batteritank på ca 60Ah med fler uttag, ingen mening att försöka göra mer konstgjord andning på på en biltema-startbox som inte ens tar laddning nu. Jag har ändå gått o klurat på en lösning där man bygger en liten baggage-pirra med batteri och plats för övrig utrustning i ett. Jag får lov att åka till Sandvreten eller hem till Stoffe (där finns ström draget) nu i vinter när min vanliga golfbaneparkering sannolikt kommer plogas igen.

Jag har en T-ring till kameran, som passar jättebra när man kör direkt på Skywatchers dualspeed fokuserare, men jag måste ha en lite större M48x0.75 adapter för att komakorrektorn ska gå och skruva, hade bara missat den lilla detaljen. Nu hinner jag i godan ro bygga batteritank och beställa adapter innan nästa fototillfälle samt beställa en intervallometer från kina med rätt anslutning.

Huvudsaken är att jag fick komma ut och dokumentera kometen.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by Martin F »

Snyggt fångat! Är du nöjd med din 150PDS? Jag är själv jäkligt sugen på en sån efter att det ramlade in några (inte så många) tusenlappar på hobbykontot.


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

Martin F wrote:Snyggt fångat! Är du nöjd med din 150PDS? Jag är själv jäkligt sugen på en sån efter att det ramlade in några (inte så många) tusenlappar på hobbykontot.
Tack! Jag tycker teleskopet är prisvärt (lite mindre när man måste ha komakorrektor) och är väldligt bra allround. 150mm ljusöppning är helt ok visuellt och 750mm brännvidd gör att man får in de flesta stora enkla objekt. Det är klart att man vill ha en kvalitetsrefraktor för att fota och en jättedobson för att obsa visuellt, men denna tub tycker jag är bra allround och klarar det mesta. Har som sagt var inte provat hur den lirar med komakorrektorn än men har sett mycket fina bilder bla på Stargazers Lounge. På fullframe blir det vinjettering i min nuvarande setup, men jag tror det kan bli lite bättre med ny M48 adapter... kan återkomma med resultat. Sen blir det ju tunga diffraktionsspikar men det är ju en smaksak om man klarar av dom. Hade jag haft budget hade jag nog bytt ut till en refraktor och en dobson, men nu måste jag köpa mer glas till min Nikon så, 150PDS får fortsätta vara en bra tillgång några säsonger :)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by Martin F »

VigdisVZ wrote:
Martin F wrote:Snyggt fångat! Är du nöjd med din 150PDS? Jag är själv jäkligt sugen på en sån efter att det ramlade in några (inte så många) tusenlappar på hobbykontot.
Tack! Jag tycker teleskopet är prisvärt (lite mindre när man måste ha komakorrektor) och är väldligt bra allround. 150mm ljusöppning är helt ok visuellt och 750mm brännvidd gör att man får in de flesta stora enkla objekt. Det är klart att man vill ha en kvalitetsrefraktor för att fota och en jättedobson för att obsa visuellt, men denna tub tycker jag är bra allround och klarar det mesta. Har som sagt var inte provat hur den lirar med komakorrektorn än men har sett mycket fina bilder bla på Stargazers Lounge. På fullframe blir det vinjettering i min nuvarande setup, men jag tror det kan bli lite bättre med ny M48 adapter... kan återkomma med resultat. Sen blir det ju tunga diffraktionsspikar men det är ju en smaksak om man klarar av dom. Hade jag haft budget hade jag nog bytt ut till en refraktor och en dobson, men nu måste jag köpa mer glas till min Nikon så, 150PDS får fortsätta vara en bra tillgång några säsonger :)
Refraktor har jag redan i form av mitt 300-tele :)
Denna vill jag ha för att få lite mera brännvidd. Spikar kan jag stå ut med, så länge det blir skarpt i övrigt. Hamnar ju på ca 5000 med en komakorrektor. För de pengarna får man inte mycket till refraktor ju.
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

Prisvärt och bra brännvidd. Plus helt ok visuell prestanda. Sök på SGL och Astrobin och skaffa dig lite uppfattning om bilderna. Jag är nöjd som sagt.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by VigdisVZ »

http://stargazerslounge.com/topic/22558 ... a-130-pds/

Visserligen en 130pds, och lite översaturerad. Men nog går det att göra bilder med en newton alltid.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: C/2014 Q2 Lovejoy - Carl Frank

Post by Martin F »

VigdisVZ wrote:http://stargazerslounge.com/topic/22558 ... a-130-pds/

Visserligen en 130pds, och lite översaturerad. Men nog går det att göra bilder med en newton alltid.
Inte så lite heller... och helt klippt bakgrundssvärta...

Return to “Bilder”