M31 Andromedagalaxen - Jonas Olofsson

Bilder från galleriet
Post Reply
Jagardu
spamtest: JA

Post by Jagardu »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 1x120s
Fotograf: Jonas Olofsson
Teleskop: Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: En av mina första bilder tagna på Andromedagalaxen. Efter att ha misslyckats med DSS så bestämde jag mig för att bara använda en bild och redigera i photoshop i olika lager.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
Martin F

Post by Martin F »

Har du fler så fina bilder så ge inte upp med DSS! Det kommer att bli grymt! Men spara redigerandet till Photoshop. Vad var problemet med DSS?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jagardu

Re: M31 Andromedagalaxen - Jonas Olofsson

Post by Jagardu »

Problemet i DSS var att bilden blev helt svart/vit och svårt att få rätt "ljusstyrka" för att föra över till photoshop (såg bra ut i dss men väl i photoshop var den svart) och när jag då skulle försöka stretcha "levels" så blev det skarpa kanter mellan vit/grå/svart.. Jag provade dock "bara" men 20x120s, men det är ju 20ggr mer än vad jag har använt i den här bilden.
Sen om jag ska vara självkritisk så är det synd att jag inte får med mer av galaxen (den är ju bredare och högre) och färgerna har jag fått för långt in mot centrum av galaxen om man jämför med många andra.

Hur gör man för att få med större del av galaxen? Förutom det självklara att byta teleskop..
Sky-watcher Evostar 100ED2 Pro
Celestron 80 guidescope
Qhy5 autoguider
Skywatcher explorer 250px
Eq6 pro rowan belt, förbättrad klack, skf lager
Nikon D7000
Martin F

Post by Martin F »

Du ska inte göra några ändringar alls i DSS. Ta filen Autosave.tif och öppna direkt i Photoshop och gör till 16-bits format först. Allra helst ska man använda ImageMagick och konvertera till äkta 16-bit innan den ens öppnas i PS har jag fått lära mig.

Bilden ser mycket riktigt nästan svart ut i Photoshop men det är där man får börja att stretcha bilden. Färgmättnad brukar jag lägga till allra sist i redigeringen. Färgerna finns där även om det först inte ser ut så.

Om du kan lägga upp din stackade bild (oredigerad) så kan jag ta en titt på den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Return to “Bilder”