P2 Encke - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

P2 Encke - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: P2 Encke
Exponering:
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: 18-55mm lens
Kamera: SONY DSC-H3
Kommentar: I brist på klara nätter får man nöja sig med lite simulation. Här kommer ett litet test i låg upplösning över kometerna i vårt solsystem (bifogad länk till youtube). Simulerat eller kört i Space Engine vilken rekommenderas starkt för virtuella resor i rymden.

https://www.youtube.com/watch?v=23AfkBbUjL0


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: P2 Encke - Martin Johansson

Post by tellmike »

Hej!

Jag fattar inte hur jag kunnat missat existensen av ett så fullkomligt otroligt program som "Space Engine". Att sätta sig på Saturnus och kolla upp mot ringsystemet vid olika tidpunker är otroligt tufft. Och när man flyger in i galaxer och nebulosor.. ren poesi. Här kan man verkligen drömma sig bort ett bra tag i väntan på klart väder. :)

Riktight bra rekommendation. Tack!

/Mikael
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: P2 Encke - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Mikael,

Visst ger det en hissnande upplevelse! :)

Tittade på flera rymdsimulatorer men ingen av de övriga kunde mäta sig med Space Engine då den inte bara simulerar vårt solsytem utan även andra galaxer. Har inte hunnit sätta mig in djupare i programmet så jag vet inte hur exakt alla avstånd och proportioner är givna men även om de inte är 100% så ger simulator en fin överblick över vårt universum.

Det fina är att programmet är helt gratis och utvecklas ständigt baserat på donationer.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5

Return to “Bilder”