Månuppgång i dimma - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månuppgång i dimma - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månuppgång i dimma
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 70-200/2,8
Kamera: Canon Eos 5DMkII
Kommentar: Den här bilden tog jag under mitt besök i Östersund utanför Jonas Grindes obs där vi stod och diskuterade under Vintergatan.
Längs marken låg det stundtals ganska tät dimma så när Månen gick upp var det ett bländande vitt sken som gjorde det svårt att komponera bilden.
Den var också v'äldigt svårbearbetad på grund av kontrasten men jag gillar den mystiska stämningen.
2 månuppgångar är aldrig lika.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Månuppgång i dimma - Peter Rosén

Post by ragge »

Kul och annorlunda bild, skulle kunna platsa som framsida på en lämplig bok.
Har du lagt på en textur, eller är det brus/artefakter som kan ses speciellt i grenverket ? Oavsett vilket så funkar det bra till motivet tycker jag.
/Ragnar
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Månuppgång i dimma - Peter Rosén

Post by gost »

Peter, väldigt spännande bildvinkel och en väldigt O-Petrig bild :good:
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Månuppgång i dimma - Peter Rosén

Post by Jonas »

Tycker bilden är ganska mystisk med det stora grenverket och speciellt ljuset från fönstren.
Spännande bild!
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månuppgång i dimma - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack.
Kul och annorlunda bild, skulle kunna platsa som framsida på en lämplig bok.
Har du lagt på en textur, eller är det brus/artefakter som kan ses speciellt i grenverket ? Oavsett vilket så funkar det bra till motivet tycker jag.
Tänker du typ "Endless Night" av Agatha Cristie? :D
Texturen är helt enkelt bruset av att ha kört på 3.200 Iso. Det fungerar bra i de ljusare partierna på så här höga Iso men under en viss nivå syns det tydligare och blir svårare att kontrollera.
Jag har inte velat brusreducera för hårt för jag gillar den lite brusiga karaktären. Det är dessutom ett bildutsnitt ur originalbilden.
Peter, väldigt spännande bildvinkel och en väldigt O-Petrig bild
Göran, grattis till gårdagens fina APOD :good:
Ja, den här bilden är ganska färglös och mjuk i förhållande till många av mina andra bilder. Som du minns så såg man inte mycket mer än ett otroligt starkt och bländande ljus när Månen kom upp så jag komponerade lite i blindo. Det var först när jag gick igenom bilderna som jag upptäckte att det fanns en vacker inramning. Men kontrasten gjorde den extremt svårbearbetad så det tog ett antal timmar att få klar.
Jag tycker det är spännande hur Månen alltid skiftar karaktär vid upp och nergångar. Den vi fotograferade på fjället kvällen innan kan knappast stå i större kontrast http://astronet.se/view_image.php?id=3420&mode=large .
Tycker bilden är ganska mystisk med det stora grenverket och speciellt ljuset från fönstren.
Spännande bild!
Tack Jonas.

/*Peter R
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Post by gost »

Tack Peter.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månuppgång i dimma - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag har nu lagt upp en ny version av bilden som är helt omarbetad från grunden och lyckats bättre kontrollera bruset som inte längre är så framträdande i grenverket.

/*Peter R

Return to “Bilder”