IC348 Atik - Martin Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

IC348 Atik - Martin Johansson

Post by Präriefoten »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC348 Atik
Exponering: Totalt 59 minuter
Fotograf: Martin Johansson
Teleskop: Orion Short Tube 80/400
Kamera: Canon 600D
Kommentar: Gjorde en fånig grej men någon gång måste man testa. I stället för att bära ut allting ut i det fria och leva med kort batteritid på datorn samt eländes dagg med vad det innebär så beslutade jag mig för att helt enkelt öppna fönstret. I östlig riktning och inte alltför högt på himlen passerade Atik vyn. Enligt Stellarium så skulle det finnas ett kluster med associerad nebulositet där. En bra stunds utkylning hjälpte inte mycket, stjärnan fladdrade rejält i okularet och det var först efter två timmar som den lugnade ner sig ordentligt. Efter första kvällen blev jag djupt besviken då någon nebulositet inte syntes till. Nästa kväll provade jag igen på högre ISO tal för att se om det hjälpte. Det var bara det med polinställningen, den lät mig inte exponera längre än 1 minut. Det finns i alla fall mörka fält i bilden. Slutligen tog ett tag innan lägenheten värmde upp igen och det var tur att frugan var bortrest... å andra sidan var det skönt att inte kånka på grejerna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

IC348 Atik - Martin Johansson

Post by Martin F »

Jag tror det blir väldigt svårt att få det bra med den metoden. Det strömmar ut massor av varm luft som skapar turbulens och luftdaller. Höll på att skicka tillbaka mitt EF 300/4 för jag trodde det var defekt när jag bara provat det ut genom fönstret (kallt ute). Blev helknas.


Sent from my iPhone using Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC348 Atik - Martin Johansson

Post by ragge »

Nästa gång hon är bortrest så passar du på att skruva fast en pir vid varje fönster, ställ sedan en blomma på varje och du har intet att frukta.
Passa också på att googla fram en massa info om hur nyttigt det är att sänka inomhustemperaturen, ja då har du ett fullfjädrat hemmaobs.
;)
/Ragnar

Return to “Bilder”