M13 Herkuleshopen - Frost

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

M13 Herkuleshopen - Frost

Post by Frost »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13 Herkuleshopen
Exponering:
Fotograf: Frost
Teleskop: mak Newton 190
Kamera: NikonD5100
Kommentar: Då så drar säsongen igång för mig med ett projekt som egentligen började som ett test fast när jag upptäckte hur bra det blev så fastnade jag på den och fotade 3 nätter till, jag kunde dock bara fota fram tills 12:00 då den gick bakom träden men till slut så fick jag ett resultat som jag är nöjd med.
jag hade lite problem med ojämna stjärnor i fältet men jag tror det beror på en dålig polarinställning som jag av någon anledning inte kan göra rätt.
programmen använda är DSS,Photoshop cs6, Pixinsight

Lägger exponeringstiderna här då det blev för långt att lägga där uppe.
18x1min, 22x3min 5x5min (uhc-s filter) 10x5 min(utan filter) 24x30 sek alla exponeringar är på ISO1250

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by ragge »

Kul att se andras versioner av samma motiv som jag själv testat.
Du har verkligen fått många svaga stjärnor att framträda, vilket lyfter bilden. Och även tydliga färger, även om jag nog tycker att just färgerna sticker ut något lite för mycket.
Inspirerande, jag kommer nog att återvända till M13 och ha den lite som ett referensobjekt för att finslipa och utveckla tekniken.
/Ragnar
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by VigdisVZ »

Underbar bild, bra jobbat.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by AstroFriend »

Du har verkligen fått färg på stjärnorna och många upplösta i hopen. Till höger om mitten nedtill syns en galax, är det NGC 6207 ?

Är det de utdragna stjärnorna i nedre vänstra hörnet du menar ? Ser inte ut att bero på felaktig polinställning. Mer som koma, men du har ju en mak newton, de skall ju ha plant fält utan comacorrector. Kanske sekundären inte är rätt justerad eller att kameran inte sitter ortogonalt mot optiska axeln?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by Frost »

tack för alla kommentarer :)
jodå astrofriend det är ngc 6207 och om sekundären så har jag haft problem ända sedan jag tog bort den för att jag inte har en aning om hur jag ska vrida den så just nu är den nog bara någorlunda vinklad mot fokuseraren
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by AstroFriend »

Jag har aldrig haft en mak newton, men det borde vara samma procedur som när man justerar en newton. Har du en laser för det ändamålet? Med sådan brukar det vara ganska enkelt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
jörgen_jo
Posts: 109
Joined: 2012-09-22 09:54:42
spamtest: JA

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by jörgen_jo »

Hej !

Verkligen fin M13 och med tydliga färger, ofta ser man M13 aldeles för blå. Färger är ju inte bara vackert det är viktig information också.

Det ser ut som koma eller något annat optiskt fenomen och inte tracking problem. Maksutov newton skall ju vara koma fria men om kollimmeringen inte är rätt kan ju olika optiska fenomen uppstå som liknar koma.



/Jörgen
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by Frost »

Tack jörgen :D och astrofriend jag har en laser fast det verkar inte fungera bra
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by Präriefoten »

Jag har en fråga angående stjärnornas beskaffenhet. Vissa av dem verkar ha två färger. Om man studerar övre vänstra hörn så verkar stjärnorna ha en gul nordväst och blå sydöst gradient. Kommer denna effekt från teleskopets beskaffenhet eller är det något annat? Har för mig att jag sett något liknande på bilder från min refraktor.
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by AstroFriend »

Jag tittade en gång till efter Präriefotens kommentar. Det ser ut som om den röda kanalen har en annan storlek, kan komma av ett kromatiskt fel, visserligen mycket litet. På mitt objektiv som har kraftigt kromatiskt fel så brukar jag lägga in en skalfaktor i redigeringsprogrammet för varje färg så att de tre färgkanalerna passar ihop. Vid svårare fall får man dela upp färgbilden i sina beståndsdelar r, g, och b och sedan sätta ihop den igen med korrigering för skalan för de olika kanalerna, skalan kan vara olika för horisontellt och vertikalt. I DSS finns en speciel funktion för detta som korrigerar automatiskt för CA.

Det här var bara en ide om vad som orsakade detta, kan ju vara något annat också. En maksutow newtonnhar ju en icke kromatiskt korrigerad korrektorlins, ger ett mycket svagt bidrag till färgfel, därav jag tänkte det kunde vara detta. Men det kan ju också orsakas av färgbrytningsfel i atmosfären, det var en här tidigare som fotat nära horisonten och fått lite liknande fel.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by Präriefoten »

@Lars
När du nämner brytningsfel pga atmosfären så minns jag ett tillfälle i somras där jag skådade solen under dagen och kvällen. Vid 21-tiden när solen kröp ner nära horisonten så minns jag att solfläckarna hade två färgsken (rött ovan och blå under) som jag ej noterat under dagen. Tänkte just då att det måste ha varit kollimeringen eller att solen stod lågt. Således kan det vara så att objektet stod lågt över horisonten vid fotograferandet?
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by AstroFriend »

Hej Präriefoten.
Det du beskriver låter precis som de färgbrytningseffekter du får vid låga vinklar. Och de blir i vertikalled, när man justerar en sådan bild måste man ha minst 3 reference punkter. Går inte att bara skala om de individuella färgkanalerna.

Speciellt framträdande är de vid planetfoto då man har höga förstoringar.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by AstroFriend »

Frost.
Det var länge sedan jag justerade ett spegelteleskop, men ungefär så här går det till om jag minns rätt.

Först justerar du sekundären i höjdled så den sitter mitt för okularhållaren. Det gör du genom att titta in genom okularhållaren utan någonting i. Sedan sätter du i lasern och justerar in vinkeln på sekundären så strålen hamnar mitt i primärspegeln, det brukar vara en tejpad ring i mitten på spegeln som man kan sikta in sig mot. Därefter justerar du primären så strålen reflekteras tillbaks mitt i lasern. Du kan även behöva vrida sekundären. Ungefär så går det till, andra kan säkert rätta och lägga till det jag missat.

Hoppas du får till teleskopet nu när mörkersäsongen börjat.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: M13 Herkuleshopen - Frost

Post by Jonas »

Nils-Olof Carlins sida:
http://web.telia.com/~u41105032/
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt

Return to “Bilder”