Ibland kan jag få en delserie med bilder, som var och en saknar spår av startrails, men som är förskjutna ett litet stycke i förhållande till varandra. I exemplet på de bifogade bilderna har kameran med remote-timer exponerat 9 bilder på 6,5 minuter vardera och det var c:a 5 sek mellan bilderna. Alla bilderna har punktformade stjärnor, men för att slippa bifoga alla bilderna så gjorde jag ett montage (den första bilden) där samtliga 9 bilder blandats i separata lager. Den andra bilden är ett exempel på en av delbilderna.
Teleskopet sitter på ett HEQ5 Pro och guidas av en Nexguider. Jag har inte varit i närheten när bilderna togs. Man kan se att rörelsefelet är diagonalt på bilden. Jag har spelat upp sekvensen för aktuell tidpunkt i Stellarium och där ser jag att RA-riktningen är i stort sett uppifrån och ned, vilket blir nedifrån och upp i bilden då den är upp och ned vänd.
På bilden finns Fireworks Galaxy och tiden är 2014-08-29 kl 00.08.
En lite krystad föklaring som jag inte köper är att Nexguidern blev rädd och hoppade till varje gång kameran stängde spegeln...
Vem knäcker nöten ?
/Ragnar