Objekt: m31
Exponering: 2 min exponeringar 1 timme 54 min
Fotograf: bjorsa
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Canon 50d
canon 70-200 i 200 läge
iso 2000 raw
f5,6
cg-5
mvh/bjorsa

Klicka for att se stor version av bilden
Magic latern är en firmware som man lägger på minneskortet och som ger en massa mer funktioner inställningar till kameran och är gratis och jag anänder mest intervalometern så att jag kan ställa in hur långa exponeringar jag vill ha och hur långa pauser mellan exponeringarna ,en del tycker dock att den kan ställa till med problem och på min canon försvann autofokusen nyligen å kanske berodde det på magic latern i kombo med backyardeos men innan backyardeos hade jag inte haft några problem med magic latern dom senaste åren men finns ju alltid en risk när man lägger in en firmware och som inte är canons även om den bara sitter på minneskortet så om man inte behöver den är det ju inget att installera .taipan wrote:Vad är Magig latern?
Sova blir det inget av då jag inte kan fota här hemifrån. Måste ut på nån mörk åker utanför stan..
Är nybörjare på astrofoto men fotar alltid RAW, vill hålla allt enkelt och smidigt därför kör jag med trådlös remote och Astrotrac och en moddad 60d. Tänkte själv använda min 70-200 f2,8 med 1,4 konverter vilket ju ger f/4 o 280mm vilket känns som en ok kombo.
Hur som blev jag inspirerad av din bild. Kul att se vad man kan åstadkomma med liknande prylar