M31 Andromeda - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

M31 Andromeda - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromeda
Exponering: 10x2 min, 10x4 min, 10x8 min, 5x16 min iso 1600
Fotograf: ragge
Teleskop: TS 107mm f/6,5 Super-Apo
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Mycket torrsim har det blivit när vädrets makter vägrat samarbeta. Och så gick ridån äntligen upp efter sååå lång väntetid. En perfekt plats har jag hittat också, bara 2-3 mil hemifrån. Ok, nästan perfekt - den kunde ju ha legat på några 100 meters höjd också ... Några tunna moln drog över himlen under natten och Autoguidern (NexGuider) sade "star lost" men den låste och guidade vidare helt av sig själv när det klarnade upp igen.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M31 Andromeda - ragge

Post by ragge »

Jag passade på att göra en selfie också. Och så var det ju gott om tid att njuta av föreställningen där uppe. Med en lämplig stol, fältkikare, guide-bok och fika (så klart) blev det en fantastisk upplevelse. Jag såg tex några meteorer som lämnade en svans som lyste upp till en sekund efter att meteoren slocknat.

/Ragnar
selfie
selfie
selfie2.jpg (170.92 KiB) Viewed 2518 times
User avatar
Frost
Posts: 239
Joined: 2013-05-22 21:15:08
spamtest: JA

Re: M31 Andromeda - ragge

Post by Frost »

bra jobbat och grattis till en fin bild :good: om jag skulle ge några synpunkter så skulle det vara att rymden runtom är för mörk jag gillar när det är lite ljus istället för totalt mörker det brukar också få stjärnorna att se bättre ut och en annan sak är att det ser ut som att du dragit på med brus reducering lite för mycket det får bilden att se mindre naturlig ut. jag brukar vilja ha mera brus i bilden än att ta bort fina detaljer med brus reducering men det är bara min smak bilden är fortfarande bra
MVH Frost
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M31 Andromeda - ragge

Post by ragge »

Tack Frost för kommentarerna. Man blir ju lätt lite hemmablind när man sitter och bildbehandlar. Jag skall testa dina tips.

En helt annan sak som jag upptäckt är att om jag ser bilden i Internet Explorer (IE11 / Win7) så får jag jämnare övergångar (mindre banding) mellan olika mörka nyanser än om jag använder Firefox (ver 31).

/Ragnar

Return to “Bilder”