NLC - Christoffer Svenske

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

NLC - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Ny bild i galleriet
Objekt: NLC
Exponering: 8s f/5,6
Fotograf: Christoffer Svenske
Teleskop: Samyang AE 14mm
Kamera: Nikon D600 (CMOS IMX128)
Kommentar: En bild från nattens vacka nattlysande moln. Jag har sett NLC nu under flera nätter men i natt så täcktes i princip hela himlen. Fotat från min balkong och norr är något till höger i bild.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by timokarhula »

Jag såg också dessa två stråk som sett från min utsiktspost i Virsbo var mer i rakt nord-sydlig riktning på ömse sidor om Polstjärnan. Den högra påminde om Slöjnebulosan NGC6960. De södra ändarna sträckte sig upp mot zenit. Det märkliga var att jag kunde se det nattlysande molnets rörelse i realtid på himlen (i sidled) med blotta ögat när jag tittade nästan rakt upp. Försökte se Plejaderna med blotta ögat men NLC störde mig så pass mycket att jag inte kunde se någon stjärna. Däremot syntes M45 med kikaren vid 1:20-tiden.

/Timo K
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

NLC - Christoffer Svenske

Post by Martin F »

Riktigt fina moln! Bra fångat!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
VigdisVZ
Posts: 326
Joined: 2012-10-05 14:34:09
spamtest: JA
Location: Uppland

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by VigdisVZ »

Kul stoffe! Man börjar bli peppad inför höstens säsong nu!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Martin F - Tack så mycket! Jag gick till och med la mig och vilade en stund innan jag väntade in rätt tillfälle, kameran fick stå kvar ute på balkongen. Jag fick med de mesta NLC moln som fanns på himlen synliga från min observationsplats. 14 mm ultravidvinkel på 36x24 mm sensor gör fina perspektiv.

Timo - Ja visst har det en viss likhet med slöjnebulosan, själv så tycker jag den trattformade turbulenta delen till vänster är fantastisk i sig med många vackra detaljer. Klickar du på bilden i full storlek så syns även några stjärnor även om de kanske inte är så runda som de kunde varit.

VigdizVZ - Ja visst är man peppad för den kommande säsongen, tyvärr blir det inte lika spännande som våren med planetfotandet men det kommer bli kul ändå med de deep-sky objekten som finns :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by Peter R »

Hej Christoffer,

Väldigt fin bild :good:
Jag är speciellt fascinerad av det området som du själv har kommenterat som är som en kil med turbulenta bubblor och som jag själv aldrig har observerat. Jag kom nog igång en halvtimme för sent denna kväll.
Påminner mycket om vad man kan se på Hubblebilder av Jupiters molnbälten.
Det är också mycket intressant att jämföra Jakobs https://vimeo.com/100602508 och Mikaels http://youtu.be/OAkThrjuZVM time-lapse filmer.
I den första ser man som 2 molnsystem som korsar varandra ungefär på denna platsen och i den anndra kan man följa bubblornas utveckling i närbild.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by timokarhula »

Det var hos det vänstra stråkets turbulenta ände som jag såg rörelse i sidled i realtid med ögat. Tänkte därför först att det var ett vanligt atmosfäriskt moln men området var ju klart förbundet med det mer typiska NLC. Den turbulenta delen påminde mig om Hubbles närbilder på vissa nebulosor där nya solsystem bildas.

/Timo K
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack Peter!

Jag är väldigt nöjd med denna bild, denna gång lyste molnen mycket mer än vad jag någonsin sett tidigare. Här är min förra publicerade NLC-bild som togs för nästan exakt ett år sedan.
http://www.astronet.se/view_image.php?id=2926

Jag upplevde samma sak som dig Timo, det rörde sig snabbt i sidled. Precis som Mikaels timelapsvideo visar och även Jakobs video är mycket fin!

Denna gång rörde sig även molnen snabbare och intensivare. Bilden som jag har här högst upp i tråden är fotograferad precis utanför mitt sovrumsfönster. Jag kan alltså ligga i sängen och titta ut på NLC-moln och norrsken (har tyvärr aldrig sett det samtidigt) från där jag bor :)
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by tellmike »

Riktigt vacker NLC bild Stoffe! Gillar kompositionen med träden som förgrund och att bilden känns "krispig" (skarp och kylig). Kul också att du också fick med den turbulenta delen! Ska bli kul att se hur (om) bilderna kan användas för avståndsbestämningen.

Förresten, (eftersom min time-laps video tas upp i tråden) så har jag lagt upp time-laps videon på vimeo i bättre kvalité: https://vimeo.com/100654806
De turbulenta delarna syns tydligare i den.

/Mikael
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Tack för länken, jag har tittat ett par gånger på din timelapsefilm och den är riktigt fin!

Det är kul att min bild blev så skarp och bra, den är nämligen inte uppskärpt alls faktiskt. Samyang AE 14 mm är ett kalasobjektiv, billigt oxå! Skärpan ökar en hel del över hela fältet istället för central skärpa när man bländar ner två steg som jag gjort, det gäller i princip alla objektiv.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by tellmike »

Trevligt, då lägger jag upp det objektivet på min att-ev-köpa lista. :) Har du någon erfarenhet av deras 8mm?

/Mikael
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by stoffe »

Hej

Ett tips, om du har Canonhus och köper Nikon varianten av Samyang AE 14 så kan du med adapter + dandylon chip få autofokus. Då får du vrida fokusringen själv men kameran säger *blipp* när du är i fokus. Jag har ej sett eller testat det men listat ut det. Adaptern kostar nog mellan 50-100 kr skulle jag tro. Kommer du på "Träff under stjärnorna" i Mariestad så kan du få prova mitt objektiv som jag tagit bilden högst upp i denna tråd med.

Jag har inga erfarenheter av 8 mm Samyang, jag har bara testat Sigmas 8 mm f/3,5 och den är jätterolig! :D 8) :good: Om jag någonsin skaffar ett 8 mm objektiv så vill jag ha Nikon 8 mm f/2,8 vilket är ett helt underbart objektiv och presterar mycket bättre än både Samyang och Sigmas. Se de vidvinkelfilmer från rymdstationen ISS, där har de ett sådant. Titta på den här video så förstår du vad jag menar :) Men det kostar visst en mindre förmögenhet, men någon gång i livet så kanske man har råd med ett sådant. 6 mm f/2,8 kommer för alltid vara "way out of budget" om jag säger så.

http://vimeo.com/79065488
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: NLC - Christoffer Svenske

Post by tellmike »

Otroligt, vilken film, helt magiskt vackert. Man skulle ha blivit astronaut. :P

Tack för tipsen kring vidvinkelobjektiven. Har spanat på just Samyang 8mm då den verkar ligga bra i pris/prestanda. Nikons 8mm låter dyr så den får vänta tills den dagen fotograferingen blir mer seriös, men riktigt bra skärpa ser det ut att vara!

/Mikael

Return to “Bilder”