Solen - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Solen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: WO FLT 110
Kamera: DMK31AU03.AS
Kommentar: Det är stora solfläckar på solen nu. Jag har använt ett Lunt Herschelprisma och Televue x2.5
Bildbehandlad i photoshop & pixinsight.

Från vänster till höger: AR2109, 2110 & 2108

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by tellmike »

Hej! Snygg komponerat, bra detaljer i och runt solfläckarna och tilltalande färgsättning (varken för gul eller orange).
Ska själv försöka fånga dessa solfläckar så får gärna tips om hur du fått till färgen såpass snyggt och levande? :)

/Mikael
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Tackar så mycket.

Färgen får jag genom att lägga till två justeringslager i photoshop. Det övre lagret är kurvor, där jag ökar rött och minskar grönt och blått. Blått minskar jag mycket, klipper helt i de mörka delarna (output 36, input 177). Lagret under kurvlagret är färgbalans där jag gör ganska små förändringar. Ökar rött och minskar blått, hur mycket varierar från bild till bild.
User avatar
tellmike
Posts: 71
Joined: 2013-05-06 22:17:06
spamtest: JA

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by tellmike »

Tack! Själv brukar jag bara använda mig av Hue/Saturation för att färgsätta, helt utan att anväda lager (lite dumt egentligen då lagerhanteringen är lite av PS styrka). Har inte fått till det så bra de gånger jag försökt men i mitt senaste försök gick det bättre. Satte Hue på 31, ökade mättnaden till runt 60 och använde ljussättningen för att få till en schysst balans.

Nästa gång ska jag nog prova lagervägen som du föreslagit. Märkte också att det är rätt viktigt att ange rätt färgprofil (sRGB fungerade bäst) annars blir det gula snarare rosa när bilden laddas upp här på astronet. :)

Return to “Bilder”