Mars - Torbjörn Holmqvist

Bilder från galleriet
Post Reply
Torbjörn
spamtest: JA

Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by Torbjörn »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Torbjörn Holmqvist
Teleskop: Celestron C8 f/10
Kamera: DBK 21AU618
Kommentar: Det har varit en härlig astronomihelg! Den 1 maj åkte jag till min ganska mörka observationsplats och tittade på Deep Sky: Alla vårens Messierobjekt och et par Herschelobjekt och igår blev det planeter hemifrån: Först Jupiter i 90 mm akromaten medan C8:an kallnade och sedan studerade jag först Mars och sedan Saturnus genom C8:an. Fin seeing men halvdålig transparens. Det blev i alla fall det här resultatet av Mars. Jag använde ungefär f/37. Filmade med 15 FPS i drygt 3 min och använde 75% av bilderna. Filmade med IC Capture, debayrade med Firecapture, stackade med Avistack2 och gjorde lite efterarbete med GIMP. Tyvärr fick jag lite artefakter i den gröna kanalen men jag är ganska nöjd ändå. Man ser Utopia överst, Elysium i mitten och Mare Simmerium nedtill. Den undre bilden är röd kanal som som vanligt blev skarpast.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
jwarell

Re: Mars - Torbjörn Holmqvist

Post by jwarell »

Hej Torbjörn, härligt att se så fina detaljer i albedoformationerna och fantastiskt att se de små isöarna utanför SPC! Verkligen supernajs. :good:

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
stoffe

Post by stoffe »

Härligt att du ger dig på Mars! Själv är jag helt insnöad på planetfoto och vill gärna förlänga våren några månader till innan det får bli helt ljust :)

Vad fick du för artefakter i grön kanal? Jag har aldrig använt Avistack2 men i Registax 6.1 finns en funktion som heter "realign with processed" som jag brukar använda när jag får artefakter, då stackas allt om med din bild med artefakter som referens. Oftast brukar de försvinna för mig på det sättet, slutresultatet kan även i vissa fall bli något bättre med en stackad bild som referens. Ibland har man tur, det är så olika varje gång.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Ja det gäller att passa på med Mars den här gången, de kommande oppositionerna blir inga höjdare...bokstavligt talat :sad:
Astrosäsongen fortsätter ett tag till med Mars, sedan Saturnus och Månen. Tänker även göra några sista försök att hitta M4 och M19 innan ljuset tar över helt.

Det är en färgkamera DBK 618 som jag använder och artefakterna består av ett svagt rutmönster i grön komponent, syns nog om du sparar ner min bild hos dig och förstorar den. Jag tog lite olika bilder under kvällen och jag märkte att rutmönstret blev svagare när jag filmade fler rutor och stackade fler bilder. Transparensen var dålig den här kvällen så jag filmade med 15 FPS. Tråkigt att det blev artefakter men bilden blev i övrigt såpass skaplig att jag la upp den ändå. Fast din senaste Marsbild med Syrtis Major är ärligt talat i en klass för sig! :D
/Torbjörn
jwarell

Post by jwarell »

Jag har en likadan kamera som du Torbjörn och vid sällsynta tillfällen (omöjligt att förutse när eller att förstå varför) producerar även min kamera artefakter i form av rutmönster i den gröna kanalen.

Jag har löst det snabbt genom att helt enkelt i Photoshop skapa en ny grönkanal baserad på informationen röd- och blåkanalerna. Den blir mycket lik den ursprungliga grönkanalen men utan artefakter. Jag har hittills kört IC Capture i kombination med Registax 5.1. Kanske kan man undvika artefakterna med FireCapture eller något annat program, har inte testat. Har däremot börjat testa AviStack för att jämföra med Registax.

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
stoffe

Post by stoffe »

Hej

Jag vet inte men jag tycker att Registax 6.1 är en riktigt bra version och framför allt mycket snabbare än 5.1, nu var det många år sen jag körde den gamla versionen men ändå. Registax har inte uppdaterats sedan 2011, hoppas det kommer en ny version framöver. Ett tips för all typ av planetfotande, vinsten att köra filmen genom castrator är mycket stor för att sedan göra en alignment processen mycket mer noggrann och exakt oavsett vilket program man sedan kör den i. Först låter jag captureprogrammet firecapture (det överlägset bästa captureprogrammet jag testat) att göra en region of interest beskärning undertiden jag filmar, sedan castrator. Annars växer filerna på hårdisken lavinartat! Speciellt om man har hög fps t ex 60-70 eller högre. Sen föreslår jag även att ni båda tar en titt på Autostakkert!2. Det är ett mycket bra program men det krävs att man kört filen i castrator för att få det att funka, sätt några manuella alignpoints på en utvald frame där det är struktur och skarpa kanter, ej ute i kanten mot bakrunden. Sedan är det bara att kryssa i rutan HQ-refine och sedan på Stack så får man en fin bild att jobba vidare med i Photoshop. Drizzle 1,5x funkar ju oxå om man har undersamplat, se min länk under.

Min undersamplade Mars med 1,5x drizzle teknik i Autostakkert!2 för att rädda den data som fanns där.
http://astronet.se/view_image.php?id=3176&gallery=5

Jag ska oxå ta en titt på Avistack och se hur det funkar.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”