Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars 2 tim. rotation
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Celestron 8 EdgeHD
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Mars rotation under nästan 2 timmar från 21:08 till 23:00 UT fotograferad med en 4x Powermate, totalt 8.000 mm.
Jag fick ihop totalt 21 bilder, var och en består av ca 1.500 stackade frames av 2.200.
Turbulens-förhållandena varierade under kvällen så mycket jobb har gått åt att få bilderna så jämna som möjligt.


/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
BumpaBerra
Posts: 48
Joined: 2013-01-09 15:17:41
spamtest: JA
Location: Äng, Sverige

Re: Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Post by BumpaBerra »

Jag blir alltid så imponerad av dina bilder. Du måste ha en ängels tålamod och mycket kunskap. Jag lyfter ånyo på hatten.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Post by Frazze »

Riktigt coolt.

Kul att se hur mycket Mars roterar på 2 timmar bara.

Mvh
Daniel
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Post by mikaelanderlund »

Mycket imponerande och en fantastisk känsla att se planeten rotera. En av tjusningarna med att studera och observera planeterna är just att nya objekt och moln hela tiden dyker upp under ett längre observations pass.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Post by Timo »

Riktigt trevlig animation som omväxling mot "stillbilder" !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Det blev en riktigt snygg animering. Jag tycker att man har känslan av att "det gäller att passa på" med Mars den här gången med tanke på hur lågt Mars kommer att stå de kommande oppositionerna.
/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack alla,

ja det ger en större dynamik att kunna se planeterna röra sig men det är naturligtvis mycket jobb att ställa 21 bilder så att de fungerar harmoniskt ihop trotts att förhållandena kan variera ganska mycket på 2 timmar.
Jag har laddat upp en ny version där jag har redigerat om passningen mellan bilderna för det var små ryckigheter som jag hoppas nu är borta.

/*Peter R
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Mars 2 tim. rotation - Peter Rosén

Post by AstroFriend »

Hej Peter!
Snyggt fotat/filmat. Spännande att se planetens rotation, speciellt Mars som har så tydliga stråk av färgskiftningar på ytan. Imponerande att det blir så skarpt med 8m brännvidd, tar man hänsyn till sensorns lilla storlek, kanske bara 5mm motsvarar det ju hela 56 meters brännvidd i 35mms världen.

Synd att avståndet varierar så till Mars, annars hade man ju kunnat gjort en film som visar hur strukturen/färgen på ytan varierar över tiden på ett år till ex. speciellt kalotterna. Men finns väl inte en chans att få fram detaljer då Mars är i de bortre regionerna, blir väl en faktor 5 längre avstånd då. Solen hamnar i vägen också.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”