Hej,
Det har kommit en del M13-bilder så jag tar mig friheten att visa en till.. binning 2x2 mer bilddata har jag inte i huvudet
Mount: Losmandy G11
Scope: WO Megrez 90, reducer 0,63 (Celestron)
Guide: PHD-guider genom WO Zenithstart 66
Kamera: Atik 16HR
Försökte ladda upp denna tidigare men såg den inte, så jag testar igen, hoppas inte det blir dubbelt
M.v.h
Lars-Gunnar
Onsala, Kungsbacka
M13, en till
-
M13, en till
- Attachments
-
- M13-RGB.jpg (466.9 KiB) Viewed 1827 times
Re: M13, en till
Jag vill absolut inte förringa tidigare bidrag av M13 men denna toppar föregående i mina ögon. Detaljer i NGC 6207 kan även tydas.
Om jag nu skulle anmärka på något så är det i så fall att jag tycker bildbalansen är något blå. jag skulle vilja dra ner på denna.
Snyggt!
Jonas
Om jag nu skulle anmärka på något så är det i så fall att jag tycker bildbalansen är något blå. jag skulle vilja dra ner på denna.
Snyggt!
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Hååler med Jonas. Jettefin bild och detaljerna i den är fina. Galaxen vid sidan om kommer fram fint med. Kanske en aning lite för blå med men det är en smaksak.
Bakgrunden är lite brusig men och skulle nog kunna bli bättre om den mörkas ner lite elllr med lite lätt blur på bakgrunden.
Bakgrunden är lite brusig men och skulle nog kunna bli bättre om den mörkas ner lite elllr med lite lätt blur på bakgrunden.
-
Hej,
Tack så mycket, kul att ni gillade bilden. Jag tyckte den såg så väldigt blek ut så tryckte på lite mera blått i bilden, det är svårt och veta hur man skall hantera färgen, man kollar ju lite hur andra bilder är "färglagda" och åstadkommer ofta något liknande. Bakgrunden som ju skall vara "sammetslent" svart tycker jag är riktigt svårt att åstadkomma, fick lite tips i och med ditt föredrag Robert, jag får jobba mer på detta.
M.v.h
Lars-Gunnar
Tack så mycket, kul att ni gillade bilden. Jag tyckte den såg så väldigt blek ut så tryckte på lite mera blått i bilden, det är svårt och veta hur man skall hantera färgen, man kollar ju lite hur andra bilder är "färglagda" och åstadkommer ofta något liknande. Bakgrunden som ju skall vara "sammetslent" svart tycker jag är riktigt svårt att åstadkomma, fick lite tips i och med ditt föredrag Robert, jag får jobba mer på detta.
M.v.h
Lars-Gunnar
Jo färger är svårt att hantera. Lätt att man bränner ut färgerna på stjärnorna så de blir vita. Men med mer övning så blir vi bättre