Saturnus Roger U & Peter R - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Saturnus Roger U & Peter R - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus Roger U & Peter R
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Ibland dyker det upp bilder som har ett stänk av magi i sig. Det går inte att förklara riktigt vad det är men den här bilden har det.
Det är Roger Utas senaste bild av Saturnus och den klarar sig väldigt bra i svart-vitt men jag har ändå lagt på färg från min senaste Saturnus + månarna. Vi tycker båda att den har blivit fin så med Rogers samtycke lägger jag upp den som en ny bild.
Hoppas att det blir flera sådana i år.




Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Saturnus Roger U & Peter R - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Hej på er!

Väldigt tjusigt med färg & månar. Förresten är det Enckes delning som anas längst ut i ringsystemet?

Magnus
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Saturnus Roger U & Peter R - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Wow, man kan t.o.m. se Titans typiska oranga färg (och utsträckning?). Jo, Enckes delning kan skymtas.

/Timo K
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Saturnus Roger U & Peter R - Peter Rosén

Post by utas »

Snyggt, Peter!

Det blev ju riktigt tjusigt, vårt "oplanerade" samarbete!
Då kan vi iaf. glädjas åt att ha producerat en fin färgbild med hyggliga detaljer och tillhörande månar, detta ogynnsamma Saturnus -år! :)

Det här med att ta en luminanskanal genom ir -pass är inte dumt, då den är förlåtande med dålig seeing.

Jag tycker även att bilden väl representerar en klassisk "okular -vy" under bra förhållanden och som du skrev, magin finns där!

//Roger
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus Roger U & Peter R - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag tror inte att det är Encke-divisionen som man ser.
Det krävs betydligt högre upplösning för att få med den. Det är ett vanligt fenomen som har diskuterats regelbundet på internationella fora i åratal. Det blir en kantstuds som nästan ligger på rätt plats men tittar man noga så märker man dels att den ligger för långt in och dels att den inte är helt symmetriskt placerad (ligger längre in påvänster sida).
Men det förtar inget på denna fina bild!

/*Peter R

Return to “Bilder”