Leo triplet - Zoltan Nagy

Bilder från galleriet
Post Reply
MrZ
Posts: 169
Joined: 2014-01-04 00:45:57
spamtest: JA
Location: Västerås
Contact:

Leo triplet - Zoltan Nagy

Post by MrZ »

Ny bild i galleriet
Objekt: Leo triplet
Exponering: 2tim 8min (32x270s)
Fotograf: Zoltan Nagy
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Troligen min sista bild för säsongen. För övrigt har detta varit min första säsong med teleskop…. Har endast fotat med tele objektiv samt Astrotrac en säsong tidigare (2012-2013).
Rätt mycket månljus som låg på och störde, får göra återbesök nästa säsong! Har bla planer på att uppgradera monteringen till dess.

Nedan följer lite info om mina ”rutiner” det mesta gäller även för mina tidigare bilder:
-- Fotograferad med "omoddad" 5D Mark III samt Skywatcher 190mn på NEQ6 montering. ISO3200

-- Inga filter, OAG eller motsvarande.

-- Guidad med SynGuider + Sky-Watcher 102mm.

-- Manuellt fokus (med live view 10x in zoomat)

-- Inga flats eller darks.

-- Align samt stack/integration (med Winsorized Sigma Clipping pixel rejection) av delexponeringar: PixInsight

-- DynamicBackgroundExtraction – (minska gradienter, brukar köra med detta men inte just denna bild): Pixinsight

-- Masked strech – stretch (med försök att bevara stjärn intensitet/färger): PixInsight

-- StarMask+Morphological transformation – reducera stjärn storlek: PixInsight

-- HDRMultiscaleTransform : (öka detaljerna” i M66, Har inte kört med detta tidigare): PixInsight

-- Curves : PixInsight

-- Finputs i Photoshop CS6: Färg, Kontrast, Ljusstyrka, ”fejk flats” (då DBE inte är optimal) selectiv unsharp mask samt brus reducering mm. Metoden varierar från bild till bild men oftast blir det en massa adjustment samt mask lager.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Leo triplet - Zoltan Nagy

Post by Magnus Nyborg »

Som vanligt en strålande bild.

Med vänlig hälsning,
Magnus
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Leo triplet - Zoltan Nagy

Post by Jonas »

Håller med! Mycket fin bild!
Otroligt mycket blå nebulositet i M66. Verkar vara väldigt stora områden med unga stjärnor. Har den varit utsatt för kollision med en annan galax som gör att det finns så stora områden med nya stjärnor? Eller är jag helt ute och cyklar?
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Leo triplet - Zoltan Nagy

Post by magnahrl »

Bra gjort! Gillar speciellt NGC 3628.

Magnus

Return to “Bilder”