Mars 2014-04-02

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Mars 2014-04-02

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Mars
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: OO-CT 250 f/4,8
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Mars fotograferad med 4x Powermate.
Stackat ca 40% av 4.200 bilder. 24° höjd och 15" diameter. Syd är uppåt.
Nu är det bara en vecka kvar till opposition och planetskivan är nästan 100 % belyst.

Fortfarande syns en liten iskalott och de orografiska molnen över de stora vulkanerna ligger kvar sedan minst 2,5 månader.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe
spamtest: JA

Re: - Peter Rosén

Post by stoffe »

Fin bild och snyggt presenterat! Bra seeing har du haft ser jag, det är alltid kul när man känner att man har lyckats med något så svårt som planetfoto! Nu måste jag ut och börja min planetfotokväll :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R

Post by Peter R »

Tack Christoffer.
jag vet att det kan låta överdrivet för jag är nöjd med resultatet som blev bättre än förväntat men seeingen var usel med kraftig turbulens.
Men det finns många olika typer av turbulens och den jag hade nu ikväll exempelvis på Jupiter gjorde det omöjligt att få fram någonting användbart.

/*Peter
stoffe

Post by stoffe »

Jag tycker inte alls det är överdrivet, man ska vara nöjd när man lyckas tycker jag. Jag kan bekräfta att seeingen är jättedålig här från min plats ca 2 mil utanför Uppsala. Jag har Mars i synfältet just nu och det ser mest ut som en studsboll, ibland kan jag skymta polarkalotten. Jupiter var oxå en stor boll mestadels, ibland syntes banden.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
utas

Post by utas »

Tjusigt Peter!

Det är märkligt hur seeingen påverkar olika. Jag var ute på "ballen" och plåtade Mars i natt, och stundtals var seeingen stabil (6/10) men jag upplevde transparensen som lite korrupt och släppte inte igenom så mkt. detaljer som jag önskat...
Jag hade tel. kontakt med Magnus A, som obsade i Rävhagen, och därför hade tillgång till Jupiter, som passerat mitt hustak för länge sedan..
Han upplevde att seeingen var mycket dålig på Jupiter, samtidigt som jag å andra sidan fick fram vissa detaljer på Mars.. Det kan givetvis vara frågan om lokal seeing, men lite märkligt ändå!

Vi får se vad kvällens skörd ger för slutresultat, Jag har nog någon .avi som är användbar!
Saturnus är en svår nöt att knäcka i år... OSC -kamera är uteslutet, för stor färgspridning tom. med apokromatisk 2,5 x PM. Enda chansen är en toppkväll med perfekt seeing, hög transparens och full gain på kameran... Att få en bra blå kanal kräver en enorm tur och välvilja från "elementen"..

Fick en ok. tagning på Saturnus i natt, genom ir 742 filtret, på full gain, så det blir garanterat brus iaf! :D

Hur som helst, det är iaf, ett gott resultat på ett litet objekt du fått till!

//Roger
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Fin bild av Mars Peter. Det är ju oerhört svårförutsägbart hur den är att fota i år.
/Torbjörn
Peter R

Re: Mars 2014-04-02

Post by Peter R »

Precis som det sägs att eskimåerna har över 40 olika ord för "snö" så borde vi på samma vis ha över 40 ord för turbulens :D
Det är fortfarande svårt att skilja dem åt och veta på förhand vilka som kommer att ge ett användbart resultat och vilka som är omöjliga.
I det här fallet så studsade Mars omkring men såg ändå ut att uppvisa lite variationer på ytan och så var det en annan mera utsmetad bild som såg ut att flyta ovanpå och utanför den första.
Så jag vågade mig på att gå upp till f/19,2 och det visade sig funka bra.
Det är svårt att få till en bra blåkanal men den är väldigt viktig för att få fram strukturen och färgen på molnen.

Jag körde några sekvenser med kameran rättvänd och några med kameran roterad 180° och de senare gav konsekvent ett bättre resultat med betydligt mindre markerad "kantstudds" och bättre färger.
Jag tror inte att det är ett universalrecept men löser en del av artefakt-problemen som min TIS-kamera är behäftad med.
Utan att riktigt veta vad jag pratar om så tror jag att genom att vända kameran så vänder jag också i vilken riktning signalen läses ut i förhållande till bilden och istället för att få kanter på insidan av planeten så hamnar de utanför där de är lätta att retuschera bort.

/*Peter R
mars 20140401_Channels-2M.jpg
mars 20140401_Channels-2M.jpg (64.97 KiB) Viewed 3818 times
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Om man har dålig seeing (stor turbulens) så har detta oftare än man kanske tror mycket lokala orsaker. Jag observerar ju från en balkong, och speciellt vintertid så räcker det med att balkongdörren står öppen några centimeter för att seeingen ska bli sämre. När jag stänger dörren helt förbättras seeingen påtagligt inom ett tiotal sekunder.

Vid de flesta variabelobservationer har det inte någon praktisk betydelse om seeingen är bra eller dålig (jag har ofta balkongdörren halvöppen) men när jag vill se riktigt ljussvaga stjärnor så är det viktigt att stjärnorna står stilla och är så punktformade som möjligt. Och för att se många detaljer på t.ex. Jupiter måste jag helt enkelt stänga balkongdörren.

M v h
Hans Bengtsson
Peter R

Post by Peter R »

Om man har dålig seeing (stor turbulens) så har detta oftare än man kanske tror mycket lokala orsaker.
Det tror jag också och det vore märkligt om det var stadigt för jämnan när man som jag observerar från en takterrass mitt inne i Stockholm och med uppvärmda fastigheter och olika vattenytor i alla observationsriktningar.
Jag har konsekvent sämre seeing åt väster och tror att det kan bero på mera utsträckt vatten i den riktningen men det kan också vara så att det är någon granne som ofta har ett fönster på vädring några trappor ner.
När förhållandena är som de som jag beskrev här för Mars så ligger det nära till hands att tänka att det är 2 olika turbulensfaktorer som är på gång samtidigt, kanske en atmosfärisk och en lokal.
Jag brukar hålla andan långa stunder när jag sitter och övervakar fotograferandet i början och i slutet av sekvenser och däremellan avlägsnar jag mig för att inte påverka resultatet negativt med kroppsvärmen och utandningen nära teleskopöppningen.

/*Peter R

Return to “Bilder”