Ny bild i galleriet Objekt: M13 Exponering: 6*30s Fotograf: Gunnar Bergström Kommentar: En annan bild på M13 från Lerum. Trots dom korta exponeringstiderna har jag autoguidat med en Qcam5 som jag skaffat helt nyss.
Ser att QCamen gjort ett bra jobb! Med den som autoguider skulle jag nog rekommendera lite längre exponeringar. Då får du en bättre signal med mindre brus på bilden. Ser fram mot fler försök!
Intressant att jämföra denna bild med den som GAIS har tagit, längre brännvidd, liknande kamera, samma totala exponeringstid men kortare subexponeringar i den här. Stjärnorna i den här bilden är klart rundare men om det beror på de kortare subarna eller på autoguidern är väl svårt att svara på. Med det höga f-talet borde det som sagt gå att prova med lite längre subar utan att stjärnorna mättar bildsensorn och förlorar sin färg.
Kul också att se ett foto taget med ED 100, jag har länge velat se vad Syntas refraktorer klarar jämfört med tradionella märkes APO.
Hittar ingenstans vad för montering som använts?
EDIT: Jag skulle också bli barnsligt glad om vi fick se hur stjärnorna ser ut i hörnen på bilden.