Jupiter - Roger Utas

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 1/91 sek. 60 fps.
Fotograf: Roger Utas
Teleskop: Celestron C8 xlt
Kamera: TIS DBK.21.618 USB
Kommentar: Hej!

Har denna Jupitersäsong lyckats ta en (1) acceptabel bild av planeten. Den är tagen från min balkong i gränsen mellan dag och skymning. Tyvärr under den tid då väldigt många hämtar sin kvällsmat från pizzerian under min balkong.. -värmestrålningen från deras bilar skapade ganska duktigt med turbulens upp under min balkong.. Annars var seeingen ganska hygglig, dock något dålig transparens. Känns lite halvtaskigt att detta är det enda jag lyckats få fram denna säsong, då planeten står så bra till, som den bara kan.. Den ljusa utlinjeringen på planetens kant beror antingen på att C8:an inte var riktigt 100% kollimerad, då jag inte kunde kolla det pga. dagsljuset. Det kan också bero på värmestrålningen från huskroppen, som påverkade den sidan av teleskopet.

//Roger

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger!

Outstanding i vanlig ordning :good: Så mycket härliga och fina detaljer. Stort Grattis :) Har svårt tänka mig C8:an inte var 100% kollimerad med det resultatet; beror nog mer på folks dåliga vana att köpa pizza & skräpmat under ditt observatorium ;) Havregrynsgröt åt folket!!

Magnus
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by stoffe »

Nä tapetklister blir ingen glad av ;) Jag tycker det är en mycket fin bild på Jupiter med många små fina detaljer, så tokig kan inte seeingen och kollimeringen ha varit :good:
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by jwarell »

Superskarpt och supernajsigt Roger, mycket fina detaljer och härliga färger! Nä, teleskopet kan inte ha varit felkollimerat... Har du en större version, vore kul att se det med i 2x sampling, det verkar finnas så mycket att se.

Du kör väl lite på Mars nu också när du kommit igång?

/Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Peter R »

Fantastiskt resultat på Jupiter i elfte timmen :good:
När det gäller planeterna så kanske det trots allt vore bättre att vara mobil än att vara beroende av pizzerians aktivitet i nedre botten vilket låter som en större källa till frustration än jetströmmarna.

/*Peter R
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tack alla, för vänliga kommentarer!

Jag får nog lägga ner lite mer jobb på denna .avi... Resultatet blev faktiskt bättre än vad första titten på "filmen" utlovade :)

Angående de "objudna", felparkerade pizzagästerna, får man väl ta till ett gammalt knep som förmodligen användes redan på 1300 -talet vid slaget om Visby -kokande olja! Får väl ha ett spann het olja att hälla på dem, så de håller sig borta! -Det är iaf. så man känner, när de kommer precis lagom seeingen är stabil, fokus är ställd och man bara skall trycka på "rec"... De värsta sabotörerna åker trimmad Volvo 745 med monsterstereo i bakluckan, så teleskopet hoppar i takt med basen...
-Livstids havregrynsdiet, Magnus & Stoffe, vore väl ett lämpligt straff för dessa missdådare, tom. bättre än kokande olja?

-Naturen och jetströmmarna är helt klart att föredra framför avgaser och varma bilmotorer, Peter!

Ang. C8:an, kan man bara konstatera att det är ett fantastiskt instrument! Jag kommer inte att gå tillbaka till Newton för planetfoto, då optiken är riktigt bra i detta lilla underverk. Jämför man med min OO 8" f8 så är C8:an snäppet bättre på planeter. Jag misstänker att det KAN ha att göra med C8:ans naturligt långa brännvidd, att man inte behöver använda så kraftiga Barlows & PM´s. Sen kan man ju nästan ta den med sig i bakfickan också :D -Vad är dina erfarenheter av C8 Edge för planetfoto, Peter? Du har ju fått fina resultat i år med den.

Jag skall försöka att fånga Mars med, men hittills har det bara varit en "suddig tuss" jag sett i teleskopet...
Jetströmskartan ser fin ut till på Lördag, men tyvärr skulle det blåsa upp då. Blir väl att släpa ut EQ6 i naturen och pröva lyckan, måste ju få någon bild av Mars, nu när den närmar sig opposition!

//Roger
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Torbjörn »

En jättefin bild av Jupiter Roger. Det är bara att njuta av alla detaljer :good:
/Torbjörn
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by magnahrl »

Roger, nu är du väl lite hård mot fredagsmys-sugna-pizza-ätare. Vore det inte bättre om restaurang ägaren satte upp en skylt: "Vi stänger i skymmningen pga R.Utas är ute!"

Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Torbjörn!

Magnus: -Ja, kokande olja är väl lite hårt, kanske... En skylt som hotar med min närvaro, tror jag tyvärr inte har någon effekt... :D
-De kan ju även sätta upp en skylt som säger:
Vid avhämtning av pizza, v.g. använd utmärkta parkeringsplatser! -Men det innebär att de måste gå MINST 25 m till fots för att hämta sin pizza, vilket är alldeles för mycket begärt, tydligen... ;)
"Pizza- problemet" blir som tur är, till ett "icke -problem" under normala omständigheter, när objekten går upp senare på kvällen!

//Roger
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by skafar65 »

Hej

En Jupiterbild av Utersta klass! :) Mycket fin och fint bildbehandlad!

Mvh //Micke
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tackar för vänlig kommentar, Micke! :)
Magnus Nyborg
Posts: 195
Joined: 2012-07-18 19:46:55
spamtest: JA
Location: Örebro

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by Magnus Nyborg »

En sååååå fantastisk Jupiter. Tänka sig att för ca 15 år sedan blev Tierry Legault anklagad för att ha kopierat bilder från Hubble och publicerat som sina egna, och de bilderna (så fantastiska som de var) var inte i närheten av detta.

Med vänlig hälsning,
Magnus
User avatar
utas
Posts: 349
Joined: 2010-07-23 22:09:34
spamtest: JA
Location: Visby
Contact:

Re: Jupiter - Roger Utas

Post by utas »

Tack, Magnus!

Det var ingen dålig komplimang, och det är faktiskt otroligt vad digitaltekniken underlättar inom denna hobby!
Utan dagens web/ccd -kameror hade det aldrig gått att uppnå dessa resultat, med relativt enkla medel. För att inte tala om all programvara som entusiaster utvecklar runt om i världen!

Det som känns lite tråkigt för oss uppe i norden, är, att i takt med att utrustningen för planetfoto blir bättre och bättre i raskt takt, blir förhållanden för planetfoto drastiskt sämre i samma snabba takt... Jupiter på "nedgång", Saturnus snart borta, Mars oanständigt liten och långväga...

Nog gnällt, Jag är glad att jag iaf. fick ett halvbra "fönster" ut i atmosfären i år, även om säsongen inte varit den jag hoppats på varken väder eller seeingmässigt.

//Roger

Return to “Bilder”