Jupiter - Danjel Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Danjel
spamtest: JA

Jupiter - Danjel Svensson

Post by Danjel »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter
Exponering: 800 bildrutor
Fotograf: Danjel Svensson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Filmade en sekvens på ca 5 minuter och valde ut ca 800 bildrutor som jag stackade i Registax 6. Efterbehandlade i photoshop för att få bort den blå halon runt planeten. Det är är troligen min bästa Jupiter hittills. Inte illa vad man kan åstadkomma med en 90mm refraktor. :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
VigdisVZ

Re: Jupiter - Danjel Svensson

Post by VigdisVZ »

Bra jobbat, det tar sig!
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Torbjörn

Post by Torbjörn »

Stiligt. Jag ser två blågrå fläckar på det norra ekvatoriella bandet och dessutom en ljusröd fläck i det södra, till vänster. Det är nog kanske din bästa Jupiterbild hittills :good:
/Torbjörn
stoffe

Post by stoffe »

Inte illa alls och du har inte ens använt dig av en barlow/powermate för att blåsa upp bilden?

Ett tips är att begränsa dig till 2-3 minuter pga av Jupiters snabba rotation så blir det rörelseoskärpa när du stackar sista och första bildrutan. Den blå halon du hade problem med, är det en akromat 90 mm du har?

Har du testat auto colour balance i Registax? Den funktionen gjorde underverk på min senaste Jupiterbild som jag nyligen publicerat här på Astronet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Danjel

Post by Danjel »

stoffe wrote:Inte illa alls och du har inte ens använt dig av en barlow/powermate för att blåsa upp bilden?

Ett tips är att begränsa dig till 2-3 minuter pga av Jupiters snabba rotation så blir det rörelseoskärpa när du stackar sista och första bildrutan. Den blå halon du hade problem med, är det en akromat 90 mm du har?

Har du testat auto colour balance i Registax? Den funktionen gjorde underverk på min senaste Jupiterbild som jag nyligen publicerat här på Astronet.
Jag var nog lite bristfällig i min bildinformation. Jo jag använde en 2x barlow när jag skulle fånga planeten. Det är den enda "teleskopadaptern" jag har för att använda min Canon.

Jo Jupiter är lite knepig att filma i längre sekvenser pga rotationshastigheten men samtidigt vill man försöka pressa tiden för att få så mycket bilddata som möjligt. Det är en svår balansgång. Mitt teleskop är en Skywatcher evostar 90.

Den enda färgfunktionen i Registax som jag använt är RGB Align, dvs mittenknappen efter man klickat på wavelets. Den jämnar ut färgfel invid kanten av planeten, men halon runt är kvar. Jag brukar joxa med brightness/contrast i photoshop för att komma till rätta med den.
utas

Post by utas »

Fint resultat med din lilla Akromat!

Det är nåt speciellt med refraktorer, små, smidiga och kapabla till att ge ett gott resultat trots deras "begränsningar" -Trevliga "krångelfria" instrument!

-Bra jobbat :good:

//Roger

Return to “Bilder”