Objekt: M51 Malströmsgalaxen
Exponering: L:62x5min Ha:53x5min RGB: 13*5min/kanal
Fotograf: Tomas Wikander
Teleskop: Skywatcher Explorer 190MN
Kamera: QSI 683-wsg8
Kommentar: Här kommer en favorit i repris...
Efter denna erbarmliga vinter har stjärnorna visat sig över himlen i Borlänge! Den tunga molnigheten gjorde att jag tröstköpte Heimdahls begagnade Astrodon-filter, så denna bild är första testet av dessa. Nu sitter grejorna på en EQ8, som verkar funka ganska bra, även om det finns grejor kvar att justera. Lite backlash i både RA och DEC, men det tar jag när sommaren kommer, nu vill man ju fota - inte skruva. Trots backlashen funkar EQ8-an bra med autoguider, och jag landar in på runda fina stjärnor kring 2.2-2.4 arcsec/pixel vid både 5- och 10-minuters exponeringar. Av 69 luminansbilder fick jag kassera 7 st på grund av konstigheter i guidningen (som mycket väl kan bero på inställningar i CCD Autopilot, för den delen).
Och som vanligt är det ju himla knepigt att bildbehandla... Vad gäller luminansen behövde jag inte göra mycket. En svag dekonvolution och stretchning, sen var den klar. Mer tid tog det att behandla RGB-datat för att få fram färger och minska bruset. Det kanske blir ett omtag vad det lider... Nöjd blir man väl aldrig.
Mvh,
Tomas W

Klicka for att se stor version av bilden