Jupiter, Io och Europa - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Jupiter, Io och Europa - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter, Io och Europa
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Celestron 8 EdgeHD
Kamera: DBK41AF02
Kommentar: Jupiter under bra förhållanden fotograferad genom en 2,5x Powermate.
Europa längst till vänster och Io i mitten.
Syd är uppåt och tiden i UT.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl

Re: Jupiter, Io och Europa - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Fantastisk skärpa & detaljrikedom. Vackert! Hyfsad seeing gissar jag...........

Magnus
Torbjörn
spamtest: JA

Post by Torbjörn »

En riktigt fin Jupiterbild, och månarna syns mycket bra också :good:
/Torbjörn
utas

Post by utas »

Ett riktigt toppresultat, Peter :good:
skafar65

Post by skafar65 »

Härlig bild Peter! Riktigt fin krispig skärpa! Det i kombination med varsam bildbehandling ger som man ser ett härligt resultat! Kul också att se att Celestronens HD optik levererar så bra! Kör ju själv med en 925HD och blir sugen på att prova på Jupiter själv vid nästa tillfälle!

Med vänlig hälsning //Micke
Magnus Nyborg

Post by Magnus Nyborg »

By Zeus, skärpa och detaljrikedom i absolut toppklass :)

Med vänlig hälsning,
Magnus
Peter R

Post by Peter R »

Tack :D
Den här är tagen tidigare samma fina kväll som min Mars animation.
Jag kan max köra på 7,5 b/s med min lite äldre TIS kamera så jag får som mest ihop 900 bilder på 2 minuter och det är lite på gränsen för att få till en brusfri och jämn modellering.
På Mars som roterar mycket långsammare kunde jag ta 2.000 bilder i varje sekvens.
Men jag har testat några nya metoder på båda planeterna som har förbättrat resultaten och det är att, efter att ha tagit en sekvens, har jag snabbt har roterat kameran 180° och tagit ytterligare en.
Eftersom det alltid är en kant som blir ful, vänster kanten på Jupiter på grund av "lökringarna" och högerkanten på Mars på grund av en slags kantstudds (blir en mörk ring innanför kanten), så har jag lyckats åtminstonne få snygga kanter på båda sidor.
Sedan har jag stackat båda månarna separat och även om de är aningens utdragna och inte uppvisar någon ytstruktur så är det tydliga små 3d-sfärer och inte bara ljusprickar.
Allt detta tar naturligtvis väldigt mycket tid men jag tycker att det är väl värt det.
Härlig bild Peter! Riktigt fin krispig skärpa! Det i kombination med varsam bildbehandling ger som man ser ett härligt resultat! Kul också att se att Celestronens HD optik levererar så bra! Kör ju själv med en 925HD och blir sugen på att prova på Jupiter själv vid nästa tillfälle!
Jag hoppas att du får möjlighet att göra några Jupitersekvenser. Johan Warell har ju visat att förhållandena kan vara riktigt bra i Skåne.
Sedan skulle det vara spännande att se hur väl lämpad HD 9,25" är för just planetfoto. Den traditionnella 9,25:an har ju väldigt bra ryckte.

Som jag har skrivit tidigare har jag fått låna denna 8" EdgeHD av Göran Strand och jag måste säga att jag är väldigt imponerad av kontrasten och skärpan som jag tycker påminner om en Apo-refraktor.
Jag har nog aldrig tidigare fått så fina visuella observationer av Jupiter
Dessutom kommer den snabbt ner i temperatur, åtminstonne denna milda vår-vinter. Däremot har jag haft lite strul med kollimeringen som nu är bra men inte perfekt. När den är felinställd så påverkar den inte bara skärpan utan också geometrin ganska kraftigt och det måste bero på den speciella korrektionslinsen.
By Zeus, skärpa och detaljrikedom i absolut toppklass
Tack Magnus, den var bra. "By Jove" kände jag till men inte "by Zeus" :D

/*Peter R
Peter R

Post by Peter R »

Jag passade också på att fotografera månarna Io och Europa separat, 4.000 bilder av varje och här uppinterpolerade 2x jämfört med helbilden samt mjukt behandlade.
Jag hade naturligtvis hoppats få med några distinkta ytdetaljer men det enda man kan se med säkerhet är att Io är lite större än Europa, alltid något :D

/*Peter R
Io-Europa_20140318_210756_U-3XH.jpg
Io-Europa_20140318_210756_U-3XH.jpg (35.68 KiB) Viewed 4783 times
stoffe

Post by stoffe »

Jättesnyggt Peter! Den där ska du vara nöjd med!! :good:

Om du tycker att din TIS kamera är okänslig och har för låg max framerate, det kanske är läge att uppgradera till en ZWO ASI120MM/MC?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R

Post by Peter R »

Om du tycker att din TIS kamera är okänslig och har för låg max framerate, det kanske är läge att uppgradera till en ZWO ASI120MM/MC?
Hej Christoffer,
Jag tror inte det finns någon driver för Mac så det blir tyvärr så mycket mer än att bara köpa kamera.
Jag äger en några år gammal Sony Vaio med Windows XP men klarade inte av att få en enkel PointGrey kamera att fungera i FireCapture för ett tag sedan. Kan bero på att jag inte har någon erfarenhet av operativsystemet.

/*Peter R
Peter R

Post by Peter R »

En liten animation på 9 bilder som visar ungefär 20 minuters rotation.
Tyvärr har jag inte fått gradationerna exakt lika mellan bilderna så den "flämtar" en aning.

/*Peter R
Sat-20140318-Stack-2L.gif
Sat-20140318-Stack-2L.gif (809.01 KiB) Viewed 4674 times

Return to “Bilder”