Objekt: M3
Exponering: 25 av 54x2min
Fotograf: Magnus Nyborg
Teleskop: 12" LX200 (classic)
Kamera: SXVR-H694C
Kommentar: Efter en PEC-träningsession och inlärning hur man hanterar PEC i EQMOD, och med en störande fullmåne, så beslöt jag mig för att testa en klotformig stjärnhop, dessa brukar fungera bra även under dåliga förhållanden. Jag hade svårt att hitta en bra guidestjärna så M3 hamnade off center, gatlyktorna skapade reflexer som jag försökte avskärma, molnslöjor kom in och passerade, men totalt hade jag nästan 2 timmar av bra resultat, med ca 1 timmes uppehåll pga moln. Sista timmen gick allting strålande.
Bildbehandlingen blev en pärs, pga molnslöjor och fullmåne.
1. Stackning i MaxImDL, filtrerade bort de sämre bilderna vilket gav 25 (av 54). Full kalibrering, och eftersom jag dither-guidade så försvann det mesta av hotpixels.
2. Dubbel gammastretching - gamma 0.5, milt högpassfilter, gamma 0.5 igen och sedan åter milt högpassfilter - detta gav en passande olinjaritet samtidigt som stjärnorna inte bloatade.
3. Ökad färgsaturering, +25%, för att få tillbaka färgerna som försvann iom den olinjära stretchen.
Rå FWHM i det bästa 25 bllderna var ca 3.5", och guideloggarna visade att 98% av guidekorrigeringarna var <0.5" i bägge axlarna. Kombinationen av PEC+guidning skött av EQMOD var verkligen strålande.

Klicka for att se stor version av bilden