Solen - Cristofer Eriksson

Bilder från galleriet
Post Reply
Cristofer
spamtest: JA

Solen - Cristofer Eriksson

Post by Cristofer »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Cristofer Eriksson
Teleskop: Lunt LS100THa
Kamera: DMK31AU03.AS
Kommentar: Solen behagade sig att dyka upp efter månaders frånvaro. Premiärbild 2014. Lunt LS100THa Dubbelstackad med Lunt 50.
Fler bilder: http://solarphotography.wordpress.com/2 ... ages-2014/

Image
Klicka for att se stor version av bilden
AstroFriend

Re: Solen - Cristofer Eriksson

Post by AstroFriend »

Hej Cristofer!
Jag blir verkligen imponerad av vilka detaljer du kan få fram från solens yta. Filtret i ditt teleskop, är det ett sådant som man kan kalibrera till rätt våglängd genom att ändra temperaturen på det, eller annan konstruktion?

Jättespännande och vackert, dessutom slipper du stå och frysa ute på vintern för sådana här bilder!

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Cristofer

Post by Cristofer »

Tackar så mycket.

Filtret justeras genom lufttryck, kallas "pressure tuning". Jag har dubbelstackat med en Lunt50 som sätts på teleskopets front (så det blir bara 50mm ljusinsläpp), som justeras genom "tilt tuning", om jag förstått det rätt så ändrar man vinkeln på filtret.

Än så länge ingen sommar, och jag hade feber och frös, men är solen framme så är den :D
Corpze

Post by Corpze »

Stiligt! Var ute med min Ls60PT idag och spanade in flaren kl 5. Får du med hela solskivan emd kameran eller är det mosaik?

Hur är din tryck-skruv i tröghet? Jag upplever min såpass trög att jag flyttar på monteringen när jag justerar trycket.

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
gost

Post by gost »

Corpze wrote:Stiligt! Var ute med min Ls60PT idag och spanade in flaren kl 5. Får du med hela solskivan emd kameran eller är det mosaik?

Hur är din tryck-skruv i tröghet? Jag upplever min såpass trög att jag flyttar på monteringen när jag justerar trycket.

MVH Daniel
Min skruv är också väldigt trög och jag når som bäst resultat väldigt nära då den bottnar. Är lite rädd att den skall bottna innan jag når bästa resultat, antar att man då måste skicka in den för justering, eller?
Corpze

Post by Corpze »

Ok, då behöver jag inte vara orolig.
Det ska inte vara någon fara att bottna den, står i manualen har jag för mig.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Cristofer

Post by Cristofer »

Corpze wrote:Stiligt! Var ute med min Ls60PT idag och spanade in flaren kl 5. Får du med hela solskivan emd kameran eller är det mosaik?

MVH Daniel
Tackar.
Det är en mosaik på sex bilder. Jag har inga problem med tryckskruven. Hade problem förut att den läckte, men det har blivit fixat.
gost

Post by gost »

Corpze wrote:Ok, då behöver jag inte vara orolig.
Det jag befarar med att bottna den är att jag inte längre kommer att nå bästa resultat vad gäller synlighet av protuberanser, innan den bottnar. Det känns redan nu läskigt nära :)
AstroFriend

Post by AstroFriend »

Aha, det är en mosaik, hur lång tid har du på dig innan rörelserna på solytan har ändrat sig så mycket att det inte går att foga ihop bilderna?

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Corpze

Post by Corpze »

gost wrote:
Corpze wrote:Ok, då behöver jag inte vara orolig.
Det jag befarar med att bottna den är att jag inte längre kommer att nå bästa resultat vad gäller synlighet av protuberanser, innan den bottnar. Det känns redan nu läskigt nära :)
Om den gör det ska du skruva ut den helt, så du står med skruven i näven. Då "nollställer" man trycket, och du kommer hitta sweetspoten, från fabrik är de inställda till 100 möh, och då skall de fungera till 3000 möh. tror jag det var.
Om man avvänder den under stora temperaturväxlingar kan man behöva nollställa trycket också.
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX

Cristofer

Post by Cristofer »

AstroFriend wrote:Aha, det är en mosaik, hur lång tid har du på dig innan rörelserna på solytan har ändrat sig så mycket att det inte går att foga ihop bilderna?

/Lars
Jag vet inte riktigt. Den här bilden gick relativt fort att ta. Varje delbild är en sekvens på ca 30 sek, så det är ingen längre tid mellan bilderna.

Return to “Bilder”