** SÅLD ** Vixen R200SS *Prisdumpad*

Här kan registrerade medlemmar annonsera sina prylar till salu. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
parsec
Posts: 7
Joined: 2014-01-11 10:38:53
spamtest: JA

** SÅLD ** Vixen R200SS *Prisdumpad*

Post by parsec »

Prisdumpad 20% - sista chansen - kan även tänka mig delinbyte mot någonting mer portabelt, helst refraktor.

Finns nu även på Blocket: http://www.blocket.se/stockholm/Astrono ... 179989.htm
-----------------------------------------------------------------------------------------
Pga flytt till varmare breddgrader måste jag sälja min utrustning.

Image

Vixen R200SS 8" f/4 reflektor, väl lämpad för foto och deep sky, samt tillbehör enligt nedan:
------------------------------------
- LV5+LV20 mm okular
- 7x50 optisk sökare
- Vixen GP-DX Eq. + HAL 110 stativ (stabilt aluminiumstativ)
- Vixen SkySensor 2000 (ROM V2.05) med 2x MT-2 motor inklusive 12-30V stabiliserad strömadapter. 14000+ objekt. Vixens bästa enl. många.


Image

- Vixen Kameraadapter 43mm
- Okularadapter
- Wide photo adapter/T-ring/EOS
- Meade #126 2x short focus Barlow, 1.25"
- Vixen TeleExtender f/7.5
- Vixen Coma corrector
- Meade #908 O-III filter
- Celestron Solar SKREEN mylar-filter 8" (sol)
- LaserMax TLC-202N holografisk laserkollimator


Image
Böcker:
-SkyAtlas 2000.0 deluxe edition
-Burnham's Celestial Handbook vol.1-3


Image
Alla bilder tagna av mig med R200SS samt Starlight Xpress MX5C (0.5 MPixel). Mycket bättre bilder kan fås mha modern kamera med fler pixlar.

Inkluderat utan kostnad och i bef. skick (fungerade vid senaste användning):
- Starlight Xpress MX5C CCD, kräver RS-232/parallellport
- Star2000 MX5C auto-guider med adapter för SS2K, kräver RS-232/COM port
- Hemgjord dragvagn anpassad för stativet om så önskas

Utrustningen har några år på nacken men är i fint skick. Har ej funktionstestat Starlight Xpress/Star 2000 på länge då jag inte har dator med de portar som krävs men det fungerade vid senaste användning.

Pris 19000:- för rubbet! Finns i Sigtuna norr om Stockholm.

OBS! Säljer initialt ej enstaka tillbehör utan bara som komplett paket. Se även delbytesalternativ längst upp.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Vixen R200SS

Post by Timo »

Köpte du tuben av Micke Skafar tro ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
parsec
Posts: 7
Joined: 2014-01-11 10:38:53
spamtest: JA

Re: Vixen R200SS

Post by parsec »

Timo wrote:Köpte du tuben av Micke Skafar tro ?
Timo N.
Inte vad jag vet. Teleskop/stativ inköpt nytt på Astromedia, som det då hette. Minns dock inte vad personen jag kommunicerade med där hade för namn. Starlight-grejerna samt några andra tillbehör är antingen direktimporterade eller köpta hos AstroTeknik i Uppsala.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Vixen R200SS

Post by Timo »

OK.
Så du var hos Gerard Depardieu på Astro Teknik ?
Kommer ihåg när Bengt och jag var där för många år sen. Vi trodde först vi kommit fel för ut kom en person på pricken lik Depardieu :)
Köpte min G11 där.
Förlåt att jag kapat tråden !
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
parsec
Posts: 7
Joined: 2014-01-11 10:38:53
spamtest: JA

Re: Vixen R200SS

Post by parsec »

Var aldrig där så jag såg inte Gerard :) Fick grejerna levererat hem med posten.
Förlåt att jag kapat tråden !
Ingen fara, den hamnar ju på toppen med varje nytt inlägg så keep it up :good:
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Vixen R200SS

Post by stoffe »

Jag tror jag missuppfattat vem Gerad var, det kan inte varit denna Gerad Depardieu som ni menar?
http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9rard_Depardieu

Kanske är ett vanligt namn?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vixen R200SS

Post by Bengt »

Ja Timo man köpte en hel del av Christer som verkligen då var på pricken lik denna kända fransman .Man saknar denna typ av mindre kommersiella garage försäljare som nu verkar vara ett minne blott. Det jag gilla med Christer på Astroteknik på den tiden var hur han köpte och sålde vidare kvalitativa begagagnade astroprylar. Inga postorderteleskop förmedlades via hans företag utan bara riktiga grejor. Hade gärna köpt denna Vixen tub av dig om jag haft råd för det är en verkligen fin reflektor.


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Vixen R200SS

Post by Timo »

Jo Stoffe ! Det är honom vi menar.
Men för 10 år sen såg inte Depardieu så fluffig ut så på den tiden var likheten stor.
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
parsec
Posts: 7
Joined: 2014-01-11 10:38:53
spamtest: JA

Re: Vixen R200SS

Post by parsec »

Hopps, läste fel, jo jag har visst träffat Christer. När jag velade om kamera fick jag låna hem en MX5 och prova på några dagar. Fantastisk service.
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Vixen R200SS

Post by Timo »

För din info så hade jag också en R200SS och Vixen GP-DX meed Vixen Sky sensor 2000. (Den bästa handkontroll jag ägt. Fungerade bra även i -25 grader)
Guidade med en ST4 guider och hade ett så bra värde på Periodic Error så jag kunde göra 20 minuters exponeringar.
Med en vanlig Nikon kamera och echtacrome 200 hade jag en exponering på M31 på 90 minuter med runda stjärnor.
Så har man tur kan man komma över en riktigt bra GP-DX
Undras vem som har min nu ?
Hls
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vixen R200SS

Post by Jonas »

Ja, just det ja Timo! Du hade en R200SS. Men du kom aldrig riktigt överens med den om jag minns rätt. Var det inte det att du ville ha punktformade stjärnor som gjorde att du valde VCL istället?
Ja, du får ju definitivt mindre stjärnor med den tub du har idag men S-N-teleskopen är underbara "vackra bilder"-teleskop.
Jag har ju själv haft mycket roligt med min Orion-Optics (UK) 8"/f:4 S-N. Så pass roligt att jag köpt en ny fokuseringsenhet (med 10:1-reducering) och har planer på att börja använda den igen. Problemet blir väl att jag måste köra hela kollimeringsprocessen igen - som tog en hel dag!
Hur som helst tror jag den som köper denna R200SS får mycket kul med den. Men den behöver en bra comakorrektor för bästa fotografiska resultat - som alla snabba Newton och Schmidt-Newton-teleskop.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Vixen R200SS

Post by Jonas »

Förresten Timo, din gamla GP-DX tror jag fortfarande befinner sig i Malmö.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
parsec
Posts: 7
Joined: 2014-01-11 10:38:53
spamtest: JA

Re: Vixen R200SS

Post by parsec »

Men den behöver en bra comakorrektor för bästa fotografiska resultat
Exakt, speciellt så om kamerasensorn är modell större. Med min MX5C var det inget uppenbart problem. En Vixen coma corrector finns dock med i paketet, glömde bort att lägga till denna men finns med i listan nu.
parsec
Posts: 7
Joined: 2014-01-11 10:38:53
spamtest: JA

Re: Vixen R200SS *Prisdumpad*

Post by parsec »

Priset uppdaterat!
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Vixen R200SS *Prisdumpad*

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Timo, din R200SS tror jag befinner sig i Göteborg hos min kollega, köpte den av Skafar. den är lite småjobbig att kollimera har jag förstått, svårt att få den "perfect".

kan man köpa bara tuben? Är lite sugen på att testa ett Newton, hur är detta ex, lätt eller svår att kollimera?

Med vänlig hälsning,
LG