FLT'n är helt strålande, runda fina stjärnor nästan ända ut i kanterna (använde en WO field flattener III för att 2" tuben för att få fast kameran (Canon 20d) i skopet kom först idag).
Blir kul att jämföra utan flattener.
HEQ5 börjar oxå få mitt hjärta. Jag laddar på med 12-13kg och det är inga problem alls.
Alignmenten var jag dock inte kompis med i början. Det var nära den fick sig en körare i mellangärdet (polsökaren?)
Val av stjärnor ÄR mycket viktigt. Dessa "stjärnpar" är dock inte helt logiska att lista ut. Bäst för mig är Capella, Pollox och Megrez. Då är den "spot on" hela tiden.
De stjärnor den föreslår ger "ofta" 'alignment failed' - konstigt tycker jag... men astromist gav mig fungerande förslag.
Använde också autoguidning för första gången i mitt liv (PHD+Shoestring+Orion kamera). Det funkade direkt utan att jag rörde en paraneter!.
Tog en 10min exonering och den var, enligt mig, helt perfekt. Känner dock att det blir mycket prylar, så autoguidning blir det nog seriöst när man har ett stationärt obs.
Tog även en 5min exponering utan autoguidning som även den var helt OK (utan PEC).
PEC träningen får nog vänta tills jag vet om man kan träna via ST4 porten eller inte (den trådens svar gav mig inget uppenbart svar.... så jag får väl testa vid behöv).
Mina kära grannar åkte till Malaysia i 4v... och lämnade sina "lysa upp träden 2500w halogener på...). Ikväll kommer avbitaren fram!
I övrigt kan jag nämna att jag styr HEQ5'n med min Mobil (windows mobile) via bluetooth med programmet Astromist och en Bluetooth/RS232 adapter.
Dessutom kan jag styra kameran från telefonen. Testa detta - det är helt kanon! (och enligt mig riktigt billigt/prisvärt).
Det var denna funktionalitet som fick mig att bli Vixen intresserad - och denna lösning är både klart bättre och billigare (och man slipper asa med sig en PC).
Ett tag satt jag framför TV'n och värmde mig (och såg Brassarna göra 1-0) medan jag svände teleskopet till M44 och tog några bilder (självklart skall man stå jämte teleskopet och frysa, men fotboll är fotboll).
Astromist kommer snart även stödja auto guidning... då jävlar :twisted:
Bifogar några helt oprocessade och omärkvärdiga bilder bara för att jag känner för det
Ha de'
//Mattias