Sh1-155 i Hubble paletten Cave Nebula - Matts Sporre

Bilder från galleriet
Post Reply
mattssporre
spamtest: JA

Sh1-155 i Hubble paletten Cave Nebula - Matts Sporre

Post by mattssporre »

Ny bild i galleriet
Objekt: Sh1-155 i Hubble paletten Cave Nebula
Exponering: Ha: 38x15min (b1x1) = 9hr 30min, SII: 51x15min (b1x1) = 12hr 45min, OIII: 42x15min (b1x1) = 10hr 30min
Fotograf: Matts Sporre
Teleskop: ASA N10 astrograph
Kamera: FLI ML8300 monokrom
Kommentar: Har jobbat för mycket dagtid under hösten. Men eftersom mycket runt observatoriet är automatiserat (utom tak och väder) har kamera och teleskop gått "varma". Vädret har varit bättre än vanligt - trodde aldrig att man som amatörastronom skulle säga det :-).

Har inte haft tid att processera förrän nu.

Lägger upp tre versioner av denna bild och detta är den första - hubble paletten.

Mvh
Matts

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: Sh1-155 i Hubble paletten Cave Nebula - Matts Sporre

Post by skafar65 »

Hej Mats

Som vanligt helt fantastiska bilder från dig! Man bara dreglar! :) Finns inget att ta på och ge dig någon feedback, bara nicka och njuta av ett fantastiskt arbete!

Fråga angående exponeringstiden? Här på sidan skriver du LRG, på din sida är det smalbandsfilter och andra tider? Vilket gäller för denna bild? Vad jag förstår så är det över 30 timmars exponering! Det är vad vi har haft samanlagt här nere i Skåne på hela hösten! :( Man får väl snart rikta in sig på att ta ett objekt om året? :)

Mvh //Micke
Corpze

Post by Corpze »

Helt fantastiska bilder!
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
mattssporre

Post by mattssporre »

Hej Micke,

tack för "dregglet" :D . Kul att du gillar den.

Jag hade skrivit fel runt exponering (klipp och klistra...) - har uppdaterat nu så det ska vara rätt.

Riktigt att det är över 30timmar. Vi har haft ovanligt bra höstväder här i Stockholm (lite sämre nu på senar tid) under hösten - så jag har flera bilder som ligger och väntar på att behandlas.

Normalt tar jag OIII och SII binnade 3x3 (för att dra ner den totala exponeringstiden) - men den här gången prövade jag att binna 1x1 vilket gjorde att jag behövde långa exponeringar för dessa band också. Vet inte om det gav så mycket varför jag antagligen återgår till 3x3.

Hoppas ni får bättre väder framöver!

Mvh
Matts
Peter R

Post by Peter R »

Fantastisk bild och färgvariationer.
Har du lagt upp den större någon stans för det verkar myllra av detaljer?

/*Peter R
Init4theimaging

Post by Init4theimaging »

Herre jösses vad mycket tid som gått åt (tur man inte har smalband som huvudinriktning), men resultatet är ju därefter :good:

Även om jag inte hade svårt att välja ut en favorit (Hubble Modified) så är alla varianterna fantastiskt fina och väl värda en ordentlig titt, en efter en.

Vansinnigt snyggt Matts.( igen :D )
Blir bli spännande och se vad du har på lut härnäst.

Mvh,
Daniel
Timo

Post by Timo »

Trevligt att du lagt upp 3 varianter att jämföras sinsemellan.
De där 30 timmarna har jag knappast sett till här i Skåne :(
Tummen upp är det minsta man kan säga.
Ja, finns det en större variant någon annanstans ?
Timo N.
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
Bengt

Post by Bengt »

Hej Mats!
Alltid lika kul se i mina ögon Sveriges bästa astrofotografs bilder. Din bildbehandling tycker jag ligger i en helt egen klass. Man försöker varje gång hitta nått man kan hitta du missat men går ständigt bet. Denna bild inget undantag en riktig :good: :good: :good: :good: :good: Nu tycker jag att astrofototävlingar på framförallt enstaka bilder är urtramsigt men skulle jag utse en kandidat som årets mest uppmärksammade astrofotograf heter han Matts Sporre. Skulle du bestämma dig för att dela med dig av dina kunskaper i bokform skulle jag vilja stå på kölistan.

Bengt
Cassini

Post by Cassini »

Och eftersom jag bor ett stenkast från Matts kan jag även intyga att förhållande är långt från att ens klassas som vettiga. Det måste vara en rejäl dos magi tillsatt någonstans i processen från fotonfångandet till färdig bild. Overkligt bra!
mattssporre

Post by mattssporre »

Hej hå - tack till er alla som svarat och kul att ni gillar bilden. :D

Daniel: kul att du gillar Hubble Modified bäst - det är liksom min egen ide (eller jag har i allafall inte sett den någon annanstans) att "mappa" Ha på orange direkt och OIII på cyan. Den ger en färgkombination som kommer nära Hubble (godlen - blue motif) utan att skifta färgerna (se tutorial på Bob Frankes hemsida - länk på min sida).

Vad gäller storlek så har alla mina nyare bilder bredden 1920 punkter. Dock anpassas storleken till webbläsarens bredd (utom i Microsoft Explorer som jag inte riktigt förstår mig på). Har man inte en skärm som bilden får plats på kan man spara ner den och sedan kika.

För denna bild har jag (på allmän begäran) skapat en 100-procentare 8)

http://www.istarion.net/SH2-155-Hubble- ... 100pct.jpg

Mvh
Matts

Return to “Bilder”