M82 Cigarr galaxen - Jörgen Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
jörgen_jo
spamtest: JA

M82 Cigarr galaxen - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Ny bild i galleriet
Objekt: M82 Cigarr galaxen
Exponering: L=33x2m, R2=20x2m+Ha=7x10m,b=17x2m,g=14x2m allt bin 2x2
Fotograf: Jörgen Johansson
Teleskop: GSO RC12
Kamera: ATIK 383L
Kommentar: 82 Cigarr galaxen är ett mycket spännande objekt tidigare klassificerad som irregular har man nu kunnat konstatera ett den är en spiralgalax,
kraftigt påverkad av sin större granne M81. Stora mängder gas (Ha) kastas ut från kärnan vilket kan anas på den här bilden. Bättre bilder visar tydligt strömmarna av gas.
Det är en galax med kraftig stjärnbildning 10 gånger större än vår galax. Supernova frekvens är också 10 gånger högre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas

Re: M82 Cigarr galaxen - Jörgen Johansson

Post by Jonas »

Hej Jörgen,

Jag tycker du lyckats bra med följning och färgbalans men tyvärr är bilden inte helt skarp. Synd med tanke på att bilden består av totalt 4 timmars exponeringar. Kanske det även är frånvaron av exakt skärpa som gör bilden fattig på detaljer.
Om man bildbehandlar bilden lite, får man dock fram kvasten av materia som flödar ur centrum. Framförallt den övre men även antydan till den undre.
Tack också för intressant information. Jag gick fortfarande i villfarelsen att "cigarren" är en oregelunden galax. Jag har även uppfattat det så att materiaflödet kan orsakas av M81 som genom sin attraktionskraft drar i M82 och orsakar urladdningar av energi. Rätt eller fel?
Det finns även ett okänt objekt i centrum av M82. Klippt från Wiki: "In April 2010, radio astronomers working at the Jodrell Bank Observatory of the University of Manchester reported an unknown object in M82. The object started sending out radio waves, and the emission did not look like anything seen anywhere in the universe before. There have been several theories about the nature of this unknown object, but currently no theory entirely fits the observed data. It has been suggested that the object could be an unusual "micro quasar", having very high radio luminosity yet low X-ray luminosity, and being fairly stable"
M82 är "more then meets the eye" :)

Hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
jörgen_jo

Re: M82 Cigarr galaxen - Jörgen Johansson

Post by jörgen_jo »

Hej !

Jag ser också att bilden är oskarp. Såg inte det på min andra dator. Med lite tur är det kanske någon/ra sub eller en kanal som blivit ur fokus Då kan man ju reparera skadan annrs är det ju inte mycket attt göra Märkligt att jag inte såg det tidigare. Jag skall gå igenom bilderna på nytt.

/jörgen

Return to “Bilder”