Efter en kort sömn åkte jag ut igen och observerade imorse från Åkesta observatorium. Började med att lokalisera komet Lovejoy med blotta ögat utanför Urania-kupolen klockan 3:20. Skattade Lovejoy till magnitud 4.8. Med 10x50-kikare såg jag svansen sträcka sig åtminstone 2º.5 mot PA 320. Komadiameter 12'.
Med 16-tums Dall-Kirkham teleskopet fann jag den periodiska kometen 290P/Jäger i Kusken. Den var liten (0'.4) men ganska koncentrerad (DC=4-5) och skattade den till magnitud 13.9 enligt APASS. Jäger hade en ljussvag kärna. Nu har jag sett 12 kometer i år, lika många som under rekordåret 2009.
Det fanns några ljussvagare, nya supernovor där ute som väntade. NGC890 i Triangeln hyser en supernova som har beteckningen PSN J02215998+3316137. Skattade supernovan till magnitud 14.9 (Nov 30.15 UT). NGC890 var ljusstark, betydligt stor, avlång NE-SW och hade ett ljust centrum.
Supernovan SN2013ge i NGC3287 (Lejonet) hade upptäckts av Koichi Itagaki, som väldigt många andra supernovor. Jag skattade SN2013ge till mag 14.8 (Nov 30.16 UT). NGC3287 ligger bekvämt till mellan en mag 7 och 9 stjärna. Galaxen var ganska ljussvag men stor och mycket avlång N-S.
I NGC5557 (Björnvaktaren) lyser typ Ia supernovan SN2013gn. Upptäckt som vanligt av Koichi Itagaki. Jag skattade SN2013gn till magnitud 15.2 (Nov 30.17 UT). Det finns en närmare och ljusare stjärna SE om galaxkärnan som inte är supernovan utan den befinner sig hela 58" NE om kärnan. Jag såg tre för mig nya supernovor inom en halvtimme vilket jag inte gjort förut! Jag har ännu inte läst om några andra visuella obsar av dessa supernovor.
I närheten såg jag galaxerna NGC5544, NGC5545, NGC5572, NGC5529 och NGC5527 (mag 16). NGC5529 var extremt avlång och tunn. Den är en blekare variant av NGC891 i Andromeda men ännu tunnare (proportionen 8:1).
Morgonens höjdpunkt blev dock dubbelkvasaren och gravitationslinsen QSO 0957+561 A/B i Stora Björn! Redan för 20 år sedan försökte jag med Mats Yderstigs 16-tums Meade DS på Värmland Star Party se dubbelkvasaren utan att lyckas. Nu låg objektet nära zenit (84º höjd), jag hade en bra motorföljning och satt bekvämt på en stol. Efter en stunds koncentration med 302x förstoring kunde jag urskilja det sammanlagda ljuset från den 16 magnitud kvasaren. Det var den första gravitationslinsen som upptäcktes, år 1979, och bekräftade Einsteins allmänna relativitetsteori. Ljuset från kvasaren dubbleras av en massiv galax i förgrunden så att kvasaren ser dubbel ut. QSO0957+561A/B ligger på avståndet 8.7 miljarder ljusår (rödförskjutning z=1.41). När ljuset lämnade kvasaren var det fortfarande 4 miljarder år tills vårt solsystem skulle bildas! Jag kunde inte urskilja kvasaren som dubbel innan gryningsljuset började bli störande klockan 6:15.
Innan jag stängde "butiken" kollade jag på komet Lovejoy i hög förstoring. Mot solsidan såg kärnpartiet ut att vara halvmåneformad med den raka sidan på nattsidan. Det är väl en del av Lovejoys sprutande fontäner?
Hemifrån letade jag efter komet ISON. Vid 8-tiden passerade det tyvärr en del moln lågt i SE så en eventuell ISON fick jag inte syn på med 10x50-kikaren. Däremot Saturnus och Merkurius.
/Timo K
Dubbelkvasaren, 3 supernovor och komet 290P/Jäger
-
-
- spamtest: JA
Re: Dubbelkvasaren, 3 supernovor och komet 290P/Jäger
Skattningarna av två av de tre nämnda supernovorna kan nu registreras i SVO med namnen:
SN2013ge
SN2013gn
För den tredje (J 02215 osv) tycker jag vi väntar med SVO-registrering tills det kommer ett officiellt SN-namn, det dröjer nog bara några dygn eller så.
m v h
Hans Bengtsson
SN2013ge
SN2013gn
För den tredje (J 02215 osv) tycker jag vi väntar med SVO-registrering tills det kommer ett officiellt SN-namn, det dröjer nog bara några dygn eller så.
m v h
Hans Bengtsson
- mikaelanderlund
Din observationstakt är imponerande. Jag önskar att jag kunde klara jobba efter ett långt nattpass men det gör jag inte. Huvudet känns som bomull efter en lång natt så det blir tyvärr inte så många obspass på ett år. Låter spännande med kvasaren och gravitationslinsen. Ska själv göra ett försök.
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fantastiskt att du lyckades se dubbelkvasaren visuellt. Jag antar att kvalitén på teleskopet är avgörande att göra det möjligt att observera objekt som ligger absolut på gränsen.
Beträffande formen på Lovejoys kärna så antar jag att du såg det som jag rapporterade fotografiskt på morgonen den 25:e http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 272#p35235 .
/*Peter R
Beträffande formen på Lovejoys kärna så antar jag att du såg det som jag rapporterade fotografiskt på morgonen den 25:e http://www.astronet.se/phpBB3/viewtopic ... 272#p35235 .
/*Peter R
-
Jag har nu lagt in två av SN-obsarna i SVO. Det finns några fler supernovor på kvällshimlen.
Den astronomiska gryningen hade börjat när jag såg dubbelkvasaren (tvillingkvasaren). Trots det var inte QSO 0957+561 supersvår utan den glimmade till åtskilliga gånger imorse. Med högre förstoring bör man kunna se de enskilda komponenterna separerade med 6" men de är så ljussvaga som magnitud 16.5 och 16.7 enligt Wikipedia. Andra källor anger något ljusare värden. Jag mätte himlens mörker under slutet av observationen och den var 20.57 MPSAS, dvs 1.5 mag ifrån "perfekt" mörker.
Det var kul att plocka två av mina utmaningar denna vecka (Maffei I och Tvillingkvasaren) som jag misslyckades på Värmland Star Party 1993. Nu lyckades jag med ett lika stort instrument ifrån Västerås istället för Värmlands mörka himmel! En bekväm observationsställning hjälper till mycket samt ny, ren optik.
Komet Lovejoys inre delar såg ut ungefär som på Peters foton men "vingarna" var inte så tydliga utan de utgjorde grovt en halvcirkelform.
/Timo K

Den astronomiska gryningen hade börjat när jag såg dubbelkvasaren (tvillingkvasaren). Trots det var inte QSO 0957+561 supersvår utan den glimmade till åtskilliga gånger imorse. Med högre förstoring bör man kunna se de enskilda komponenterna separerade med 6" men de är så ljussvaga som magnitud 16.5 och 16.7 enligt Wikipedia. Andra källor anger något ljusare värden. Jag mätte himlens mörker under slutet av observationen och den var 20.57 MPSAS, dvs 1.5 mag ifrån "perfekt" mörker.
Det var kul att plocka två av mina utmaningar denna vecka (Maffei I och Tvillingkvasaren) som jag misslyckades på Värmland Star Party 1993. Nu lyckades jag med ett lika stort instrument ifrån Västerås istället för Värmlands mörka himmel! En bekväm observationsställning hjälper till mycket samt ny, ren optik.

Komet Lovejoys inre delar såg ut ungefär som på Peters foton men "vingarna" var inte så tydliga utan de utgjorde grovt en halvcirkelform.
/Timo K
Tackar för rapporten Timo. Och grattis till kvasaren. Kvasaren och supernovorna står jag nog över, men 290P/Jäger låter intressant. Om den bara är tillräckligt liten så ska 13.9 vara inom räckhåll för mig. Testar ikväll om vädret håller sig. Kul också att även du såg vingar på Lovejoy. Jag tolkar det som att jag inte inbillade mig när jag obsade den härom dagen och också tyckte mig se vingar.
Johan
Johan