Solblixtar - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Solblixtar - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solblixtar
Exponering: 1/2000 sek ISO 100 f/45
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 300/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: En bild från gårdagens soluppgång som uppvisade några små solblixtar, här är den bild som hade de största blixtarna. Bilden är tagen med en 2x konverter så total brännvidd är 600mm.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: Solblixtar - Göran Strand

Post by stoffe »

Mycket snyggt Göran! Jag undrar om du kunde se blixtarna på LCD displayen i kameran efter att du tagit bilden eller syns de först efter lite bildbehandling?
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
gost

Post by gost »

Tack Christoffer.

Jag ser blixtarna tydligt på displayen om jag zoomar in i bilden.
Peter R

Post by Peter R »

Otroligt snyggt med denna tydliga blå blixt, och lite komiskt eftersom vi pratade lite skämtsamt om det i helgen :D

/*Peter R
gost

Post by gost »

Tack Peter. Ja, det var lite komiskt att det blev en blå blixt efter att du sagt det lite på skoj.

I hopp om att återigen få en blå blixt på bild har jag fotograferat många solnedgångar sedan den 22 juni 2012 då jag senast fångade en blå blixt (http://blogg.astrofotografen.se/2012/06/gron-blixt.html). Denna gång blev den blå mycket tydligare.

Det är lite intressant att titta på bilderna alldeles före och efter denna exponering. Trots att jag tar bilder med ett väldigt tätt mellanrum (Någon enstaka sekund), så är det bara på denna bild som det tydligt syns en blå blixt, deras livstid verkar kortvarig.

Tyvärr hade jag glömt tagit bort vixenplattan från mitt 600mm objektiv och jag hade inte med mig några verktyg för att skruva bort den. Jag hade tänkt fotografera soluppgången med 1 200 mm, så det fick bli "bara" 600mm. Återstår alltså att få en närmare titt på dessa blå blixtar.

Medan jag väntade på att solen skulle gå upp såg jag detta väldigt ljusstarka fenomen.
Fenomen.jpg
Fenomen.jpg (93.47 KiB) Viewed 2918 times
Som ni ser så förändrades det lite med tiden. Först trodde jag det var kondensstrimmor från ett flygplan men det låg kvar på samma ställe lite för länge. Min nästa tanke var att detta måste vara små pärlemormoln. Vad tror ni?

Den röda pricken som jag lagt in i varje bild representerar samma punkt i horisonten så att ni ser förflyttning i sidled. Inom den vita ramen ligger en 100% crop av fenomenet.

Här är en översiktsbild av den mittersta bilden ovan.
Fenomen-2.jpg
Fenomen-2.jpg (39.69 KiB) Viewed 2917 times
Peter R

Post by Peter R »

Hej Göran,

Jag är nästan 100% säker på att det är kondensstrimmor från ett flygplan. Det är precis så här de ser ut och beter sig när de befinner sig långt borta och med det avlägsna perspektivet. De kan synas ligga stilla väldigt länge.
Dessutom så ser man flygplanet som ett lite mörkare objekt, främst på bilden längst till höger.
Färgskiftningarna tror jag bara är den vanliga atmosfäriska brytningen på objekt som ligger nära horisonten.

/*Peter R
Hans Bengtsson

Post by Hans Bengtsson »

Håller med. Det är nästan alldeles säkert en k-strimma efter flygplan.

M v h
Hans Bengtsson

Return to “Bilder”