En trevlig kurva med obervationer från VVLT på favoriten T Del 90 dagar (41 obsar).
T Del har en liten rolig pekare med en pilliknande asterism som pekar mot just T Del.
Kan du hitta den?
/P
VVLT "ser" T Del toppa 2013
VVLT "ser" T Del toppa 2013
- Attachments
-
- Skärmavbild 2013-10-21 kl. 20.45.35.png (111.89 KiB) Viewed 2242 times
Re: VVLT "ser" T Del toppa 2013
Jajamän, den pilformade asterismen har jag lagt märke till och använder som hjälp för att hitta T Del när jag observerat den. Fin kurva du fått fram.
Thomas Karlsson
-
- spamtest: JA
Snyggt jobbat!
Området vid T Del är verkligen mycket vackert. Vi har ju där Gamma Delphini, en fin dubbelstjärna, men i synfältet i mitt teleskop ser jag också flera små hopgyttringar av stjärnor av magnitud 11-13. Speciellt finns det en sådan ungefär 5 bågminuter söder om T Del. Med låg förstoring liknar den faktiskt en liten stjärnhop, men när jag ökar förstoringen ser jag att det bara handlar om tre stjärnor som ligger alldeles intill varandra.
m v h
Hans Bengtsson
Området vid T Del är verkligen mycket vackert. Vi har ju där Gamma Delphini, en fin dubbelstjärna, men i synfältet i mitt teleskop ser jag också flera små hopgyttringar av stjärnor av magnitud 11-13. Speciellt finns det en sådan ungefär 5 bågminuter söder om T Del. Med låg förstoring liknar den faktiskt en liten stjärnhop, men när jag ökar förstoringen ser jag att det bara handlar om tre stjärnor som ligger alldeles intill varandra.
m v h
Hans Bengtsson
Bra jobb, Pierre! Det är kul att se en så fin sekvens från en och samma observatör.
Mvh,
Tomas W
Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com