Perseus - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Perseus - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Perseus
Exponering: 27 x 30 sec, aperature 5.6
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Pentax 500mm f4.5 6x7
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Ett försök till att ta en bild efter min astrobox med batteri och dator blev klar för ett första drifttest. Ser inte polstjärnan från balkongen och hann inte rikta in stativet så bra. Blev lite lustig effekt av det, maskarna i bilden kommer från heta pixlar när himlen driftar förbi. Fick till fokus lite bättre än tidigare, syns på kometerna i hörnen att de inte blev så framträdande. Konstaterade också att jag hade ett coneerror på ca 1 grad. En o annan dustblob finns också med, blir en del fixande i kväll. Optiken är nedbländad till f5.6 vilket jag brukar ha som standard, vid f4.5 som är full öppning vinjeterar optiken lite väl mycket och är nära helt borta vid f6.3, sensorformatet är 24x36 så kanske inte helt hopplöst. Bildutsnittet är ca 4 x 3 grader.

Jag hade en enhet ansluten till cigg uttaget och det var datorn. Naturligtvis blev det ett kort glapp med medföljande problem. Har nu på morgonen klippt bort den kontakten och satt dit "riktiga" kontakter och skall förhoppningsvis slippa glapp framöver. Och man kan ju bara säga att modern elektronik är inte för hempulare, skruvar som inte finns skruvmejslar till och en kabel av aldrig skådat slag. Efter lite pulande sitter grejorna där i varje fall.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Perseus - Lars Karlsson

Post by skafar65 »

Hej Lars

Här är ett bra exempel på varför man bör ta kalibreringsbilder! Du har nog fått med de flesta artefakter som man kan fånga och jag tror att du skulle kunna få bort de flesta med Darks, Flats och Bias!

Men jag är säker på att du kom ett steg längre i din astrofotoprocess. Man lär sig något av varje bild!

Mvh //Micke
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Perseus - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Delbilderna är kalibrerade med både flats och dark. Men darks kommer från ett bibliotek och matchar bara temperaturen grovt. Temperaturen varierar ju dessutom under hela tagningen. De elakare pixlarna framträder då vid kontrastförstärkning. Fast man kan ju ta bort de manuellt om man har bilder värt att spara. Med tiden skall det darkbiblioteket bli mer finuppdelat i temperatur. Canon har ju fördelen att ha en temperatursensor inbyggt i huset så är ganska lätt att hålla reda på. Flatfield hjälper inte mot dammpartiklar som kommer in i lins/kamera efter flats tagits. Ett ganska stort problem när kamerahuset hela tiden flyttas mellan olika linser. I övrigt är bilden i princip rå med bara de mest grundläggande justeringarna. Mest glad var jag nog att det överhuvudtaget gick att se några stjärnor alls, ganska van vid moln.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”