Speltips till mobilen - SimpleRockets

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
gost
spamtest: JA

Speltips till mobilen - SimpleRockets

Post by gost »

Häromdagen hittade jag detta fantastiska lilla spel

https://play.google.com/store/apps/deta ... plerockets (Finns även till iOS)

Man får fritt bygga sin egen raket för att sedan flyga ut och utforska solsystemet. Väldigt snyggt och bra gjort.
VigdisVZ

Re: Speltips till mobilen - SimpleRockets

Post by VigdisVZ »

Kul! Det ser ut att vara en enklare version av Kerbal Space Program som börjar se riktigt bra ut efter en tids utveckling.

https://kerbalspaceprogram.com/
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Frost

Post by Frost »

jo det ser ut att vara inspekterat utav KSP, ser ut att kunna vara riktigt kul
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
gost

Post by gost »

KSP är något jag missat, har ni testat det?
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Tack för tipset. Det var ett roligt litet spel. KSP hade jag inte hört talas om heller. Laddade hem demot men har inte provat det ännu.
stoffe

Post by stoffe »

Kerbal Space Program (KSP) kan jag rekommendera! Dock är det ganska svårt och det finns en del addons, t ex autopilot är något jag kan rekommendera då det annars är fruktansvärt svårt att t ex docka sina rymfartyg i rymden.

För hjälp i KSP sök på youtube på Scott Manley (rekommenderas!).

Själv har jag kommit så långt att jag lyckats skjuta upp hembyggda raketer i omloppsbana med flera raketsteg och sedan lyckats landa dom på kerbal igen. Hur som helst så är mina omloppsbanor helt okontrollerade och oftast blir det någon form av konstig elips eller så tar bränslet slut. Då är det i princip kört att få tillbaka sina rymdskepp till moderplaneten om man inte skjuter upp en till raket och lyckas docka och sedan putta ner rymdskrotet. Det sistnämda är något jag ej lyckats med ännu då jag fick ohyggligt hög hastighet på den raket som åker i en stor elips runt kerbal :) Det är ett mycket roligt spel/simulator och man kan göra nästan vad som helst inom fysikens lagar förstås.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Frost

Post by Frost »

jag tror nog att det svåraste med ksp är kraven på datorn man måste ha ett bra ram minne på typ 8 GB jag har 6 GB och för mig så hackar det mycket fast dockningar i rymden har jag lyckats med men det tar några timmar att ens få det rätt.
kul är det och jag rekommenderar starkt att prova demot https://kerbalspaceprogram.com/demo.php demot är en utav dom första uppdateringarna du har basic delar och bara månen att flyga till
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
stoffe

Post by stoffe »

Jag har bara spelat det på min Lenovo X220 core i7 med ett integrerat grafikkort Intel HD 3000 och jag tror att det delar grafikminnet med RAM-minnet. Man får ställa ner grafikinställningarna lite så flyter det på hyfsat bra. Skärmen kan ej visa full-hd grafik och jag har 8 GB RAM. Ska testa spelet någon gång på min stationära dator med core2quad E8200 processor med ett Nvidia 9800GT kort och se hur det funkar, även den datorn med 8 GB ram. Borde funka bra tycker jag även om datorn är ett par år gammal nu.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Allmänt”