Ut i kylan

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
Starsoft

Ut i kylan

Post by Starsoft »

En minimal molnlucka sveper förbi gävletrakten i kväll så då passar jag på att ta en tur till obset.

Temperaturen är -1 och sjunkande, så gott som vindstilla, snön har töat bort så det är riktigt mörkt och fint ute än så länge, transparansen ser bra ut och vintergatan lyser nästan som på hösten.

Tjälen hade ruckat på piren igen så jag fick börja med poljustering, men den här gången gick det snabbare eftersom jag kom ihåg ungefär hur mycket man skulle skruva för att få rätt justering. Jag hade också för första gången lite problem med allignment av EQ6 monteringen, fick göra om det 3 gånger innan det gick bra.

Med förhoppning om att seeingen är bra så startade jag en serie luminans till mitt M82 projekt, mina RGB filter har ännu inte dykt upp så det finns i och för sig inte så mycket annat att välja på om seeingen skulle vara dålig.

Nu sitter jag inne i värmen för att tina upp, sedan ska jag gå ut en vända för att obsa lite visuellt, ska försöka få se någon eller några kometer innan månen slår till.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Starsoft

Re: Ut i kylan

Post by Starsoft »

Nu har jag varit ut en stund med mina två kikare, Lidl/Bresser 10x50 och TS 10x60 . Det är första gången jag jämfört dom lite mera nogrannt, TS kikaren har jag aldrig varit riktigt nöjd med, en aning för mycket färgfel tycker jag. Men den vinner ändå med hästlängder jämfört med Lidl kikaren. Roligt som det är med billiga prylar så lär jag säga att man också oftast får vad man betalar för. Att lägga till 500 kr och få en kikare som är användbar är nog att rekommendera.

Överlag gav inte Lidl kikaren någon positiv känsla, Plejaderna som normalt är ett fink kikarobjekt såg bleka och urvattnade ut, kometen Holmes gick inte att se alls, möjligen med en dos inbillning kunde jag ana en svag diffus fläck.

Med TS kikaren såg jag Holmes utan problem och Plejaderna såg trevliga ut som vanligt. Men jag provade också 7x50 sökaren med rättvänd bild som jag normalt har på teleskopet och den är helt överlägsen när det gäller att hitta ljussvaga objekt, galaxer som kräver mycket möda för att hitta med TS kikaren ser jag direkt i sökaren. Men tyvärr har sökaren en massa abberationer som gör den lite trist att titta i, men för att hitta objekt är den suverän.

Kontrollerade seeingen i bilderna som droppar in och den blir bättre och bättre, fwhm låg nu strax under 4", jag får hoppas den fortsätter att gå åt rätt håll, M82 är för liten för att kunna bli bra med dålig seeing. Månen skulle heller inte komma fram förän vid midnatt såg jag så det kanske blir något nyttigt av det här i alla fall.
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Post by Robert »

Kul att du har lyckats få en glipa i vädret.

Här är det mulet men ser fram emot resultatet. Och intressant läsning om din kikartest :)
Starsoft

Post by Starsoft »

Kikare är kul, men jag behöver nog investera lite inom det området.

Seeingen traglar vidare strax under 4", jag hade önskat bättre men det här kanske ändå inte är helt fel, här är ett smakprov i form av en enstaka 6 minuters exponering.

Image

Till de här luminas bilderna har jag sedan tidigare ett par timmar Ha och en gammal RGB bild tagen med min 300D, så det kan ev. bli något.

Det är trist med kylan, när det är så bra som i kväll så skulle jag vilja ta fram sovsäcken och en madrass och lägga mig på altanen med kikaren, men då skulle det krävas en elfilt och det har jag ingen. Det är inte undra på att amatörastronomer är ett tynande släkte här i norden, jag lär öka tempot på mitt robot obs så jag blir klar med det i sommar.
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Det ser lovande ut med den bilden.

Själv sitter jag och skriver i wikin. Varit slö med det någon mpnad men nu är jag inne på 3e stjärnbilden för veckan :)
Starsoft

Post by Starsoft »

Nu tog molnen över, 34 st 6 minuters blev det, får se vad det blir när jag stackat dom och lagt till Ha och färg.

Jag var ganska duktig visuellt idag trots att jag frös, M1, M37, M38, M39, M42, M44, M45, M51, M81, M82, M101, dubbelhopen och diverse annat. En ny kikare har jag insett att jag behöver, eller också får jag ordna så att jag kan obsa på EQ2-3 monteringen och min gamla 8" starfinder.

Trött och hungrig blir man, nu ska jag hem, hoppas jag inte möter någon yrvaken och hungrig björn på vägen till bilen...
skafar65

Post by skafar65 »

Hej

Ska bli spännande och se vad du får ut av alla bilderna! Tycker det man ser på den enskilda exponeringen ser mycket lovande ut!

Mvh //Micke som lider av astrosvält!
Starsoft

Post by Starsoft »

Ett snabbt prov gav det här

Image

Saknas skärpa, men det visste jag redan, runt 4" fwhm är lite för ett sådant här objekt, det var nog en typisk RGB kväll igår. Det är också för lite Ha men det går i alla fall att se utkasten från galaxcentrum. Dåliga färgdata är det också, dom kommer ifrån en gammal EOS bild som jag tog på en asteroid som passerade förbi förra året.

M82 är ju ingen vacker galax, det jag i första hand är ute efter är att försöka se är kaoset i galaxcentrum, det förmodade svarta hålet som pumpar ut materia i omgivningen, förmodligen en häftig ljusshow för dom som bor där.

Så det lär behövas ytterligare 4-5 timmar luminans när det är bra seeing, minst lika mycket, helst dubbelt så mycket Ha och dessutom en ny sväng RGB, hur ska man få till det när man bor under det permanenta molntäcket, suck...

Hur går det med obset då Micke, hade hoppats få se lite nya bilder från dig snart?
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ser bra ut saknas dock kanske lite blå färg i din snabbversion.

Return to “Observationer”