Vintergatan - Lars Karlsson

Bilder från galleriet
Post Reply
AstroFriend
spamtest: JA

Vintergatan - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintergatan
Exponering: tv60, av4.0, iso1000
Fotograf: Lars Karlsson
Teleskop: Zenitar 16mm, f2.8 (fisheye)
Kamera: Canon 5D
Kommentar: Vintergatan med Andromeda.

En bild tagen från en timelapse sekvens, bilden är tagen ute på Ingarö i Stockholm. Även om det är en bra bit från Stockholm city syns tydligt ljusföroreningarna från staden i väster (höger i bild). Denna natt höll dessutom grannen på med sin hyrda grävare och hade tomten upplyst med strålkastare som fick det se ut som en UFO landning pågick, det syns till vänster i bild. Lagom till han blev klar till kl01 hade min lins blivit helt drängt i kondens. Det har varit otroligt fuktigt ett tag, normalt brukar jag inte ha något problem med kondens.

/Lars

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
stoffe

Re: Vintergatan - Lars Karlsson

Post by stoffe »

Vintergatan är fashinerande! Har du haft någon form följning?

Vad betyder tv60 och av4?

Jag ser gärna timelapsevideon oxå om den är klar för allmän beskådning
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
AstroFriend

Re: Vintergatan - Lars Karlsson

Post by AstroFriend »

Hej Stoffe!
Nej här har kameran varit fast monterad, ganska lång exponering för att vara så, 60 sekunder. Går ju ganska bra när man använder extremvidvinkel som här. Den har nära 180 grader på diagonalen och man ser tydligt att den gamla rekommendationen att fota minst över 45 grader över horisonten är bra att följa.

tv och av har jag tagit från mitt kontrollprogram för kameran, av=aperature value, tv=time value skall det nog stå för och är en ganska vanligt förkortning tror jag.

Just den här tagningen blev inget vidare lyckad som timelapse film, men du kan se några andra på min länkt till youtube, du ser länken i galleriet på sidan där fotot ovan ligger. Glöm inte att välja högre kvalite, till ex. HD när du ser dom.

Generellt har komprimeringsverktygen ganska svårt att hantera stjärnor som rör sig. Har på sista tiden använt Pinnacle till videoredigering vilket inte var så lyckat. Skall göra om det senare och ev. lägga det på Vimeo istället då det verkar bli bättre kvalite där.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”