Ny bild i galleriet Objekt: M1 - Krabbnebulosan Exponering: LRGB 30:24:24:24 min Fotograf: Robert Wahlström Kommentar: Krabbnebulosan fotograferad i månljus.
Synd på månen som gjort den lite brusig i ena hörnet annars har du nog pressat fram så mkt man kan ur den exponeringstiden . Bra färgbalans. Verkar som du fått en rejäl reflektion i din optik denna gången ser nästan kometliknande ut. Är inte din tmb tub så pass bafflad så du slipper sånt? Hade ständigt såna i min gamla televue tub som sakna bafflar eller är det uppkommit på grund av din offaxis guider?
För att vara förhållandevis kort tid och fotad nära månen (månen var i samma stjärnbild) så blev det helt ok tycker jag.
Som du säger fick jag en reflektion från månljus och den kommer ifrån Celestron Off-axis guidern. Kvällen efter då jag körde med Starlights POff-axis guider så såg jag inga tecken på någon reflektion.
Terje var med på färgbalanseringen så efter att ha bråkat om hur blå den skulle vara så blev det ett ganska bra resultat tycker jag
Kul att se en bild från dig igen! Konstigt det där, ett tag kom det nästan bara bilder från "Starlight trion"! Det har ju ändrats radikalt. Både jag och Bengt har i stort sätt varit osynliga denna säsong så därför extra kul att se en bild från dig
Nu är det saker pågång i Valleberga obset trots allt. I går iordningställde jag dom sista detaljerna i "ettap ett" i projektet. Nu är det klart för fotografering och jag börjar nu hoppas på bra väder igen, vilket troligtvis kommer synas dom närmsta månaderna :?
Lite kritik på din bild (du trodde väl inte du skulle slippa undan?) Runda stjärnor, ja nästan. Den första bilden från dig på ett tag då jag inte tycker det. Kanske slarvat litte vid uppsättning Men trots allt är dom rundare än vad mina brukar vara så inget att hänga upp sig på!
Alltid kul med nya bilder. Det är lite för få bilder från Sverige just nu... Jag tycker det är bra bild på krabban med tanke på omständigheterna omständigheterna. Det var väl denna du la ut bild på samma kväll du fotade den? Kul att se slutresultatet.
Jag har aldrig testat M1 själv, men har en bild på väggen på kontoret tagen av Hubble.