Spektrograf

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
hansg
spamtest: JA

Spektrograf

Post by hansg »

Här syns den Hög teknologiska spektrografen jag använder, en box av balsaträ med en springa för ett gitter på 300l/mm från Alega skolmatrl, tror gittret kostade runt 100 kr har även ett 80l/mm och 200l/ mm
Ena änden anslut till kamera med M42 andra änden 1.25 adapter till teleskopet, syns på:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ndel.htm

Fungerar bra dock en missräkning i går genom det envisa tunna molnbandet.
Så med enkla medel kan man börja testa, den förnämliga Staranalyser är också bra skruvas fast i kameran som ett vanligt
filter, och sedan finns gratisprogramet Varspec att prova resultaten, även om spektrat skulle se nästan helvitt ut så är prog så känsligt att de finaste o svaga linjerna fångas upp.
h-g
Hans Bengtsson

Re: Spektrograf

Post by Hans Bengtsson »

Fotometri är ju en gren där amatörer sedan längre bidrar med väldigt viktigt astronomiskt material. Spektroskopi ligger ännu i sin linda bland amatörastronomer, säkerligen i första hand beroende på de kostnader som är förknippade med riktigt bra utrustning. Det vore fantastiskt ifall prisnivån gradvis kunde sjunka på spektroskopisk utrustning (mer än vad som onekligen skett), eftersom fotometri och spektroskopi är två metoder för astronomisk forskning som tillsammans ger en sådan bra bild av en stjärnas egenskaper.

Om 10-20 år kan jag föreställa mig att spektroskopi är en mera allmänt förekommande verksamhetsgren för amatörastronomer, det vore i så fall en välkommen utveckling.

m v h
Hans Bengtsson
hansg

Post by hansg »

Tyvärr är det nog så att vi här i landet ligger efter, finns flera forum med amatörer som är igång utanför landet,
med den billiga Star-analyser gör en del amatörer underverk och program finns gratis för behandling, men det är faktiskt
väldigt tidsödande så man måste nog va väldigt biten av det för att få tid och bra resultat, annars väldigt bra kompliment
till variabelstudier.
Vspec är ett fantastiskt program med bra manual:
http://www.astrosurf.com/vdesnoux/tutorial.html

Staranalyser:
http://www.rspec-astro.com/star-analyser/
Finns hos våra svenska astrofirmor också
DavidS

Post by DavidS »

Oj, vilken fin "högteknologisk" uppställning Hans! Det vore jättekul om fler svenska amatörer gjorde spektroskopi. Jag gjorde själv en ansats för några år sedan på mitt fasta teleskop med det blev för bökigt att byta mellan fotometri-riggen och spektrografen så jag la den i malpåse. Nu har jag plockat ner den från vinden och ska montera den på ett mindre teleskop. Får se om jag kan matcha ditt Vega-spektrum!
Jo, det är knepigt och tar tid...
hansg

Post by hansg »

:green: Det kan du säkert matcha David,
själv samlar jag bara spektra på hög, någongång kanske jag sitter med dem mer seriöst i stället för att mata duvorna på någon parkbänk, men helt klart kul om fler kom igång
Lazze

Post by Lazze »

Jag var bekväm av mig så i stället för att göra en egen lösning så köpte jag paketet med star analyser och programvaran som hör till. Så nu blir det en hel del tittande på instruktionsvideorna till programmet för att förstå hur man beter sig för att få fram både spektra och ljuskurvor. Tyvärr har jag dåliga obsmöjligheter ett tag framöver så det dröjer lite innan jag kan prova grejorna live. Men kul ska det bli.

/Lasse
hansg

Post by hansg »

Namnlös2.jpg
Namnlös2.jpg (22.05 KiB) Viewed 2992 times
Med ESO:s Fits Liberator blev N Del 2013 spectrat mer framträdande när man kör in det i Vspec som fits fil i stället för pic:

Försök till id:
http://www.fredda-o-ac.se/KPO/ndel.htm

Return to “Observationer”