välldigt stark meteor

Allmän diskussion om astronomi och amatörastronomi.
Post Reply
Frost
spamtest: JA

välldigt stark meteor

Post by Frost »

igår så sprack det upp på kvällen så jag bestämde mig för att fortsätta fota meteorregnet och jag fick med några tills 2 på natten då så var jag på väg ut till kameran igen efter att ha hämtat ett nytt batteri och då så såg jag ett starkt ljussken rätt över mig som gick över hela himmelen och sedan bakom träden (jag kunde bara se halva himlen därför att huset täckte bakom mig fast den måste ha gått minst över halva skyn)
alla meteorer som jag sett var ingenting i jämförelse med den här och ljusspåret, (som satt fast på min näthinna några sekunder efter) var tjockt så det såg ut som att den var väldigt nära marken fast det kan ha varit en synvilla att stenarna når marken är väl väldigt ovanligt
det hände i gävle
Telescope, MN 190
mount, EQ6 pro
Camera, Nikon D5100
guiding camera, Qcam 5
guiding scope, Skywatcher ST80
VigdisVZ
spamtest: JA

Re: välldigt stark meteor

Post by VigdisVZ »

Härligt! Måste varit en syn att se! Jag har endast sett en perseid denna säsong, och mest som av en slump när jag kikade upp efter att ha varit och sett Pacific Rim på bio i Täby ;)
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan

Return to “Allmänt”