Benetnash Stjärna - Danjel Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Danjel
spamtest: JA

Benetnash Stjärna - Danjel Svensson

Post by Danjel »

Ny bild i galleriet
Objekt: Benetnash Stjärna
Exponering: 15 sek
Fotograf: Danjel Svensson
Teleskop:
Kamera:
Kommentar: Jag skulle gärna vilja se deep sky objekt och många tipsar om att N51 är en bra galax att börja med för att den är så lätt att hitta. Själv tycker jag inte att det är så lätt. Karlavagnen är som bekant i väster, vilket olyckligtvis oxå Göteborg är som ljusförorenar något förskräckligt. Men jag har ju sett fantastiska bilder i bildgalleriet som är tagna mitt i stockholm så det borde ju gå. Någon som kan hjälpa mig att lokalisera vilken ljuspunkt jag ska fokusera på?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Corpze

Re: Benetnash Stjärna - Danjel Svensson

Post by Corpze »

Om det är M51 du menar så är den med i bildfältet, men med dess skenbara magnitud på 8,4 kräver nog lite längre exponeringstid, jag ser att du fått lite bildfältsrotation också.

Jag tog mig friheten att göra lite astrometri på din bild, du kan kika lite mer här: http://nova.astrometry.net/user_images/68249#annotated

Där kan du se lite andra bilder tagna på samma område.

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Hej Danjel

Jag gissar att du använder en systemkamera på stativ för denna typ av bild. Eller har du en motoriserad montering? Har du lite mer info om vilken brännvidd det är på objektivet samt lite info om ISO-värde och liknande?

Problemet är att du lätt får stjärnspår och liknande när du har för hög brännvidd och för lång exponeringstid. Själv har jag fångat M31, M45 och M42 när jag skjuter bredbild med min Nikon D5100 och 28-55mm objektiv. Dessa 3 objekt är både stora, ljusstarka och lätta att känna igen. Då håller jag mig på max 15sek exponering och iso runt 400 (men det går att jobba mer med ISO på modernare kameror).

Ska man fånga andra objekt blir det mer komplicerat pga deras svaga styrka.
Carl
SW 150PDS newton, NEQ-6,Nikon D800.
Uppsala Amatörastronomer: http://uaa.saaf.se/
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Danjel

Post by Danjel »

Hej. Jo det är såklart M51 jag menar. Jag använde inte ett stativ alls när jag tog bilden utan kröp omkring på marken och försökte rikta kameran (en Canon EOS 450D) mot en liten sten i ett försök att stabilisera. Det var en 15 sek. exponering och jag tror ISO talet var 1600.
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Danjel wrote:Hej. Jo det är såklart M51 jag menar. Jag använde inte ett stativ alls när jag tog bilden utan kröp omkring på marken och försökte rikta kameran (en Canon EOS 450D) mot en liten sten i ett försök att stabilisera. Det var en 15 sek. exponering och jag tror ISO talet var 1600.
Jag förstår. Jag tycker du borde fått med mycket mer på 15sek på 1600 ISO, vad hade du för bländaröppning/fokallängd på linsen? Som sagt, de svagare djuprymdsobjekten kräver mycket mer exponeringstid (och då hinner himlavalvet flytta sig lite under tiden) så ska du få tag på dom är det nödvändigt med en så kallad ekvatoriell montering eller en astrotrac av någon form.

Min rekommendation är att du kikar på ett billigt stativ och testar med lite bredbilder. Jag bifogar några bilder från när jag själv varit ute med bara stativet. Du borde utan problem kunna få fram liknande bilder med din kamera. Du kan se M45 och M42 på 10mm fisheyebilden och på M31 bilden ser du ungefär hur andromdegalaxen uppenbarar sig med vanligt systemkamera med den medföljande linsen med exponering runt 15sek.
Attachments
M31 andromeda.jpg
M31 andromeda.jpg (372.02 KiB) Viewed 3313 times
10mm wide angle cloudy southeast.jpg
10mm wide angle cloudy southeast.jpg (615.01 KiB) Viewed 3313 times
Carl
“If you ever start taking things too seriously, just remember that we are talking monkeys on an organic spaceship flying through the universe.” - Joe Rogan
Danjel

Post by Danjel »

Hej! Objektivet jag använde var ett Sigma 70-300 mm och såvitt jag kan utläsa var bländaren 6,3. Mitt andra objektiv är 18-55 mm. Det där med stativ håller jag verkligen med om!
VigdisVZ

Post by VigdisVZ »

Testa skjuta med 18-55an i 18mm och använd det vidaste bländarläget. (Jag tror den stannar på F/3.5 vid 18mm). Ju mer du zoomar desto fortare märker man hur stjärnorna börjar bilda spår på bilden. Ska jag vara helt ärligt så tror jag att du kommer få svårt att få fullgoda resultat med Sigman då brännvidden är avsevärt mycket högre än 18-55 på 18mm. Nästa steg är i såf all att hitta någon form av montering som faktiskt följer himlen.

Oftast blir bilderna bäst om man stegar upp F-värdet några steg men det kan vara av värde att testa hur det blir, bara för att ha något att jämnföra med.

Slutligen så tycker jag det bästa är att ge sig ut och testa utrustning i olika lägen. Jag stod många kvällar nere bakom kolonilotterna här där jag bor och testa mig igenom alla möjliga inställningar för att fånga stjärnhimlen. :)
Carl
Danjel

Post by Danjel »

Tack för alla tips!
Jag ska ut och testa så fort det här åskvädret har dragit förbi. Lyckades iaf fånga en fin blixt för en stund sedan med 18-55:an. :) Image

Return to “Bilder”