Första DS-passet med VARFs 16-tums ODK

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
timokarhula

Första DS-passet med VARFs 16-tums ODK

Post by timokarhula »

Inatt passade jag på att testa vår förenings, VARFs, nya 16-tums Orion Optics Optimized Dall-Kirkham (ODK) teleskop på en 10 Micron GM2000 HPS montering i DeepSky-sammanhang. Visserligen är inte nätterna helt mörka ännu i Västerås men man börjar se DS-objekten hyfsat bra. Solen gick inte under -14º.8 höjd inatt (astronomisk skymning).

Det var problem vid First Light i juni med olika okular/adapter/diagonal-kombinationer för antingen nådde man inte fokus eller också var en del okularrör i adaptrarna en halv millimeter för trånga! Jag fick inte in fokus nu heller förutom med ett 40mm Celestron Plössl (68x förstoring) och ett 26mm Televue Plössl okular (105x). Vi hade visserligen beställt tunnare adapterringar under sommaren men jag hann inte testa dem nu för den mörka tiden på natten var ganska kort.

Jag hade utfört en grov 2-stjärne alignment på nationaldagen den 6 juni så kalibreringen var inte perfekt. Första objektet fick bli supernovan SN2013dy i galaxen NGC7250 i ödlan. Såg inte galaxen alls i synfältet och det var som jag misstänkte, tuben pekade något fel. Jag lät 40cm-tuben gå till Beta Pegasi, centrerade den i synfältet, synkroniserade alignment, gick tillbaka till NGC7250... och vips, där fanns galaxen exakt i centrum! Den 9.946 augusti (UT) skattade jag SN2013dy till magnitud 12.8 enligt APASS-magnituder. Modergalaxen var ganska ljusstark, ganska stor och avlång NNW-SSE. Noterade en fältstjärna av V=14.9 som ej fanns plottad på min Megastar-karta. Såg på kartan en granngalax, NGC7248, gick dit och den påminde om NGC7250 men var rundare.

Hoppade därefter till M74. Här såg jag nästan omedelbart en stjärna som ej var plottad på min karta. Stjärnan var supernovan SN2013ej! Den 9.960 augusti (UT) skattade jag SN2013ej till magnitud 12.6 enligt APASS. Lustigt nog såg jag supernovan innan jag skymtade själva galaxen M74 som ju har en låg ytljusstyrka. Det här var faktiskt första gången som jag haft premiärobservationer av två supernovor samma natt och dessutom inom 22 minuter! Jag hade obsat en supernova i M74 tidigare, SN2002ap, den 10 februari 2002 som då var aningen ljusare, 12.3m.

Nästa objekt skulle bli komet C/2012F6 (Lemmon). Eftersom handkontrollen inte hade laddats med några kometelement så visste jag först inte hur jag skulle hitta komet Lemmon. Däremot visste jag dess aktuella koordinater. Fick snabbt läsa i manualen hur man hoppar till angivna koordinater. Tuben pekade nästan mot zenit i Cepheus. Synkroniserade först med Beta Cephei (fin dubbelstjärna förresten) och därefter låg komet Lemmon precis i centrum av synfältet. Nu syntes kometen mycket tydligt jämfört med min observation med min C-8 två veckor tidigare. Den 9.98 augusti (UT) skattade jag komet C/2012F6 (Lemmon) som magnitud 11.0, komadiameter 1'.2 och kondensationsgrad=5.

Nu ville jag kika på bekanta Messier-objekt. Hoppade till Ringnebulosan. Det var en vacker, mycket skarp rökring men tyvärr kunde jag bara använda 105x förstoring som mest. Ändå kunde jag skymta en V=15.3 magnitud fältstjärna när solhöjden var -14º.0. Med superhög förstoring skulle säkert centralstjärnan ha synts.

M56 i närheten var en ganska liten nätt klothop. Den var praktiskt taget helt upplöst i stjärnor.

M13 i Herkules fick bli det sista DS-objektet klockan 2:05. Klothopen såg ut som en spindel med några stjärnkedjor som stack ut åt olika håll. M13 var nästan upplöst till centrum av stjärnor. Noterade den svarta propellern eller Mercedes-märket ganska nära centrum.

När jag åkte hem vid 2:45-tiden såg jag från bilen Jupiter över träden i öster. Mars var ännu för lågt.

Det här blev en trevlig natt för jag hade lyckats observera allt det jag ämnat se. Jag kunde handhava Urania-observatoriet helt på egen hand och ODK-teleskopet och 10 Micron GM2000 HPS monteringen var suveränt bra. Mycket bra följning under lång tid. Handkontrollens röda sken är dessutom perfekt för att läsa stjärnkartor utan att förstöra nattseendet! Mycket praktiskt för jag hade inte med mig röd ficklampa inatt. 16-tums ODK-teleskopet har knivskarp optik och verkar ha en utmärkt potential för djupa observationer.

/Timo K
hansg
spamtest: JA

Re: Första DS-passet med VARFs 16-tums ODK

Post by hansg »

Bra Timo,
adapter som satt monterad är den kortaste som finns, de andra adaptrarna som finns ligger i vita rullbordet, kan kombineras i olika längder, med nya i.25" diagonalen når du fokus med alla okular i det monterade.
Ytterligare adaptrar måste beställas för kamerorna, får utprovas.
Sedan är ju eg teleskopet maxat för foto och inte visuellt
h-g
timokarhula

Re: Första DS-passet med VARFs 16-tums ODK

Post by timokarhula »

Tack h-g,

Ska fortsätta testa olika kombinationer nu när nätterna blir allt längre. Det kändes inte bra när Baader Hyperion zoom-okularet inte nådde fokus, bara nästan. Det kan ju också vara beroende på observatörens syn(fel) (?)

/Timo K

Return to “Observationer”