Lite fiskelina framför linsen och lite ljusare bakgrund (till allas glädje, eller :-)...
Min bästa hittills tycker jag själv.
Endast 3st exponeringar a 15+30+60s stackade och snabbehandlade i Photoshop.
Och nu har man fått smuts på CCD'n...
Faan vad jag vill ha en ny montering....
M42 fick sig en ny körare...
M42 fick sig en ny körare...
- Attachments
-
- m42-lerum-080213-stack3_filtered.jpg (58.76 KiB) Viewed 2260 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)
- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
- CGEpro:
Re: M42 fick sig en ny körare...
Nu börjar det likna något! Riktigt bra tycker jag, och ändå är det fortfarande ganska få exponeringar. Tycker det är fina färger och bra skärpa. Det ska bli spännande att se framtida bilder. Spikar med nylontråd är jag dock ingen entusiast av.
/Johan
/Johan
Hej Mattias
Fin skärpa du fått på den här bilden! Tror nog att du skulle kunna få mer ut av den om du inte dragit ner den så mycket i histogramet. Jag tror du skulle kunna få ut mer ljussvaga detaljer med tanke på dom små svarta "hålen" som finns lite runt om i nebulosan på din bild. Om du bildbehandlar om bilden och fokuserar på att dessa inte ska bli svarta tror jag du får ett bättre resultat (om någon förstår vad jag menar?) :shock:
Mvh //Micke
Fin skärpa du fått på den här bilden! Tror nog att du skulle kunna få mer ut av den om du inte dragit ner den så mycket i histogramet. Jag tror du skulle kunna få ut mer ljussvaga detaljer med tanke på dom små svarta "hålen" som finns lite runt om i nebulosan på din bild. Om du bildbehandlar om bilden och fokuserar på att dessa inte ska bli svarta tror jag du får ett bättre resultat (om någon förstår vad jag menar?) :shock:
Mvh //Micke
Det ser bätte och bättre ut. Fast jag tycker att du skulle skippat fiskelinorna och använda dem för fiske istället för att skapa distraktionsspikar
Men det är ju en smaksak vad man föredrar. Själv gillar jag runda fina stjärnor bäst.

Ropen skalla inga artificiella difraktions spikar varesig i dator eller från nylontråd tack! Annars ser det bra ut tycker jag
Kul med er input, själv är jag hyffsad nöjd - främst p.ga. att jag ser att jag snabbt gör framsteg både i bildbehandlingen och själva fotandet.
Min nya EQ5 pro samt snart nykollimerade Borg 76mm Astreya Triplet av stjärnan Dmitri Kugluv i Partille (blir jag nu av med mina bananstjärnor i kanterna?) hoppas jag skall kunna lyfta mig ytterligare några snäpp.
Min nya EQ5 pro samt snart nykollimerade Borg 76mm Astreya Triplet av stjärnan Dmitri Kugluv i Partille (blir jag nu av med mina bananstjärnor i kanterna?) hoppas jag skall kunna lyfta mig ytterligare några snäpp.
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)
- CGEpro:
- CGEpro: