IC1805 Heart nebula - Måns Holmberg

Bilder från galleriet
Post Reply
Måns
spamtest: JA

IC1805 Heart nebula - Måns Holmberg

Post by Måns »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC1805 Heart nebula
Exponering: Ha: 6x10min
Fotograf: Måns Holmberg
Teleskop: Meade 102mm Apo
Kamera: QHY9
Kommentar: Första bilden för säsongen. Är imponerad över att lyckas få så pass mycket data trots att solen endast var 12 grader under horisonten och med så kort exponering. Ska försöka samla in flera subbar under kommande nätter.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
skafar65

Re: IC1805 Heart nebula - Måns Holmberg

Post by skafar65 »

Hej Måns

Bilden bevisar två saker kan man säga. Dels att det går att ta astronomiska bilder då det är förhållandevis ljust ute men även att kontrasten får lida ordentligt då det egentligen är för ljust :) Tror att om du tar fler bilder under mörkare skyar så kommer du inte ha någon nytta av dessa subbar. Men kul att komma igång, absolut!

Mvh //Micke
Måns

Post by Måns »

Någon nytta av bilderna tror jag inte heller att jag kommer ha om vi jämför med vad som kommer vara möjligt under mörkare himmel. Dock blir man så uppe i varv efter att plötsligt få se deepsky objekt efter en ljus sommar, så man vill bara ha mera. Därav ska jag kanske försöka få ihop lite mera tid på bilden ;)

MVH
Måns
Robert
Site Admin

Post by Robert »

Ser ut som eb ra säsongsstart. Hjärtnebulosan är verkligen stor. Lite mosaikarbete så man ser hela skulle ge en riktigt läcker bild.
HAr själv funderat på att göra en mosaik av den då jag inte heller får in hela objectet på en bild.
Måns

Post by Måns »

Jag har länge velat prova på att göra en mosaik, speciellt av ett sådant stort och häftigt objekt. Det brukar lätt bli så att man inte vågar chansa med något utöver det vanliga när väl vädret är gynnsamt, därav har projektet inte blivit av.
Men det skulle vara kul att försöka sig på, hade blivit en härlig bild om man lyckas.

Return to “Bilder”