Hursomhelst var vädret fint. Vintergatan syntes tydligt från Perseus, Cassiopeia, svanen vidare ner mot örnen. Stjärnmolnet vid skölden lyste klart i natten. ”Skeden” och ”tekannan” i skytten var lätt synliga. Den visuella gräns magnituden i zenit var nog närma 6 men försämrades tyvärr snabbt efter midnatt. Seeingen var inget vidare. Jag kalibrerade mitt GoTo mot Ascella i skytten. I mitt C11 och 17 mm okular var den rund som en planet pga av det låga läget och den ganska dåliga seeingen.
Mitt första objekt var M22 som är ett fantastiskt objekt och många stjärnor gick att lösa upp. M28 syntes också klart och tydligt med några få enstaka stjärnor upplösta. Straks före midnatt gav jag mig på M54. Objektet var tydligt synlig med direkt vision i mitt 17 mm okular. Inga stjärnor gick att upplösa. Endast en svag diffus boll kunde uppfattas. Nästa objekt var M69 och M70. Tyvärr hade åter ett lätt lågt inversionsskikt börjat byggas upp som är typiskt för sommar högtryck. Jag använde mig av GoTo funktionen för att hitta objekten och jag var säker på att de fanns i okularets synfält. Jag kunde skönja något osannolikt diffust mot den grå bakgrunden då jag rörde teleskopet upp och ner. Var detta objekten? Troligen, men ingen som helst form kunde urskiljas för både M69 och M70. Tveksamt om jag kan notera dessa som ”observerade”. Om horisonten varit klarare så är jag säker på att objekten hade gått att skymta ifrån våra svenska breddgrader. Under tiden M55 steg upp mot söder observerade jag alla skyttens övriga Messierobjekt utan svårigheter. M55 slutligen var svårare att skönja än M54 men den var synlig vid direkt vision om än mycket svagt. Diset vid horisonten började nu också bli mer påtagligt. Noterade också novan i M74 innan jag bröt för natten.
Slutsats; en vacker, varm och fin sommarnatt i Messiers fotspår. Jag har från Sverige observerat 107 Mesierobjekt. Med lite (mycket) god vilja kan även M69 0ch M70 inkluderas vilket ger mig 109 objekt observerade. M7 anser jag vara ett omöjligt objekt från Sverige. Kanske någon annan kan försöka? M7 har varit en helig gral för mig men jag ger nu upp. Ska tillägga att jag har sett M7 från Kanarieöarna. Ett mycket vackert objekt