Inatt blev det observationspremiär för mig denna säsong. Som mest sjönk solen 10º.9 under horisonten vid astronomisk midnatt, dvs nautisk skymning.
Redan vid 23:30-tiden såg jag nattlysande moln till drygt 10º höjd under Capella och sträckte sig västerut. Kontrasten mellan molnen och bakgrundshimlen tedde sig egendomlig. Det såg ut som om de ljusa nattlysande molnen var en öppning i en mörkare, molnig himmel fastän det var tvärtom! Har ni upplevt samma effekt? Molnens form var böljande och varierade under nattens lopp. De var verkligande framträdande vid 1-tiden. Jag mätte himlens mörker med SQM-L apparaten. Mot zenit var det 18.1 magnituder per kvadratbågsekund som mörkast. Riktade SQM-L mot de nattlysande molnen och där var det 15.5. Noctilucent clouds var alltså 2.6 magnituder ljusare än den övriga himlen. Har ni mätt molnens ytljusstyrka?
Nattens mål skulle vara komet C/2012F6 (Lemmon). Den var så pass ljus som 4:e magnituden i mars men syntes då endast från södra halvklotet. När kometen rörde sig norrut blev himlen för ljus i maj-juni sedd härifrån. Inatt låg komet Lemmon i Cepheus. Jag använde min 33 år gamla Celestron-8 teleskop och stjärnhoppade från Cassiopeja till kometens område. Hade faktiskt inte använt C-8:n på fyra år. Kunde skönja till slut en dimmig fläck vid kometens position med 64x förstoring. Komet Lemmon var mycket svår att se mot den ljusa himlen och syntes endast tidvis med indirekt seende. Magnitud ca 10.5 och komadiameter ca 2'. Det här var en av mina tidigaste kometobservationerna någon säsong. Jag hade faktiskt inte haft en premiärobservation av en komet i juli tidigare från Sverige. Jag hade förstås sett kometer tidigare i juli månad, bl.a. Hale-Bopp 1996 men den hade jag ju sett tidigare. Komet Lemmon är mycket ljusare än vad den hade förutsagts vara. Enligt Minor Planet Center skulle Lemmon vara av magnitud 15 nu men är ju ca 100 gånger ljusstarkare!
Kollade gränsmagnituden i området. Med 100x förstoring var den ljussvagaste stjärnan som jag hade ringat in av magnitud 12.1. Med 200x noterade jag en 13.1 magnitud stjärna.
Jag kunde inte med säkerhet skönja Vintergatan än för blotta ögat men gibbousmånens ljus störde en del.
De nattlysande molnen lyste fortfarande när jag slutade obsa vid 2:20-tiden. De hade förflyttat sig österut och följde solens rörelse.
Det var en mild natt med över +15º och jag använde inte ens en långärmad tröja. Knappt några mygg heller pga torkan.
/Timo K
Komet C/2012F6 (Lemmon) och nattlysande moln
-
Re: Komet C/2012F6 (Lemmon) och nattlysande moln
Hej
Intressant! Jag undrar om du vet hur prognosen ser ut för kometen de närmsta veckorna? Det fanns ingen chans till att kunna se en eventuell kometsvans antar jag? Den verkar vara liten och smal av de bilder jag sett på kometen i fråga när jag googlade på den.
Intressant! Jag undrar om du vet hur prognosen ser ut för kometen de närmsta veckorna? Det fanns ingen chans till att kunna se en eventuell kometsvans antar jag? Den verkar vara liten och smal av de bilder jag sett på kometen i fråga när jag googlade på den.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
-
Komet Lemmon kommer att blekna med en magnitud under augusti men kommer ändå att bli enklare att se eftersom himlen blir mörkare under perioden. Att se någon visuell svans var uteslutet inatt.
/Timo K
/Timo K
-
- spamtest: JA
Spännande!
Blir lite förvånad över uppgiften att kometen nu skulle vara förutsagd att ha magnitud 15 ... enligt de data jag använder i tråden "Aktuella kometer" säger prognosen för tillfället magnitud 9. Vilket i och för sig väl är ljusare än verkligheten, men närmare det verkliga värdet än magnitud 15.
m v h
Hans Bengtsson
Blir lite förvånad över uppgiften att kometen nu skulle vara förutsagd att ha magnitud 15 ... enligt de data jag använder i tråden "Aktuella kometer" säger prognosen för tillfället magnitud 9. Vilket i och för sig väl är ljusare än verkligheten, men närmare det verkliga värdet än magnitud 15.
m v h
Hans Bengtsson
-
MPC:s magnitudprognos (kolumnen m1) kan ses här
http://scully.cfa.harvard.edu/cgi-bin/r ... o=CK12F060
Det är märkligt att magnitudparametrarna inte har uppdaterats på sidan trots att banan har beräknats utifrån obsar fram till 19 juli.
Komet Lemmon är nog snarare av magnitud 9 för min ljusa himmel lät mig bara se kometens ljusaste centrala region. Här skattade J. J. Gonzalez (förmodligen världens nuvarande flitigaste kometobservatör) magnituden till 9.2 den 18 juli.
http://tech.groups.yahoo.com/group/Come ... ssage/5214
/Timo K
http://scully.cfa.harvard.edu/cgi-bin/r ... o=CK12F060
Det är märkligt att magnitudparametrarna inte har uppdaterats på sidan trots att banan har beräknats utifrån obsar fram till 19 juli.
Komet Lemmon är nog snarare av magnitud 9 för min ljusa himmel lät mig bara se kometens ljusaste centrala region. Här skattade J. J. Gonzalez (förmodligen världens nuvarande flitigaste kometobservatör) magnituden till 9.2 den 18 juli.
http://tech.groups.yahoo.com/group/Come ... ssage/5214
/Timo K