Vintermorgon i Östersund - Göran Strand

Bilder från galleriet
Post Reply
gost
spamtest: JA

Vintermorgon i Östersund - Göran Strand

Post by gost »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vintermorgon i Östersund
Exponering:
Fotograf: Göran Strand
Teleskop: Nikon AF-S 24-70/2,8
Kamera: Nikon D800E
Kommentar: Jag bryter av alla sommarbilder med en gammal vinterbild. Jag gick nyligen igenom lite gammal data och hittade då lite bilder från i vintras som jag inte behandlat. Detta är en 7-bilders panorama över Östersund alldeles innan solen går upp en kall vintermorgon. Till höger i bild syns månen och Venus. Denna morgon var det ett fint planetmöte med Merkurius, Venus och Saturnus tillsammans med den tunna månskäran. Originalbilden på denna panorama är 20,000 x 4,300 pixlar (160x37cm / 300dpi). Det blir mäktigt stora panoramor med denna kamera.

De bilder jag behandlade denna dag kan ni se här - http://blogg.astrofotografen.se/2012/12 ... obbet.html

Image
Klicka for att se stor version av bilden
stoffe

Re: Vintermorgon i Östersund - Göran Strand

Post by stoffe »

Stora panoraman är roligt, perfekt motiv för en fondvägg i vardagsrummet ;)

Hade det där varit Ekoln (en del av mälaren) här i Uppsalatrakten så hade det varit fullt med spår av is-jakter och långfärdskridskoåkare (+ alla andra vinddrivna åkdon) förutsatt att det inte är för mycket snö på isen.

Det får mig att tänka på den här bilden på mig själv seglandes över ett vinterlandskap med egetkonstruerat åkdon, jag tror bilden är tagen 2004 eller 2005.
Image
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
bjorne

Re: Vintermorgon i Östersund - Göran Strand

Post by bjorne »

Härlig bild.
Kollade historiskt väder och den morgonen var det tydligen -18 kl 05.50 Östersund/Frösön.
Det saknar jag ibland, riktiga kalla vinterdagar runt -30/35 när allt är alldeles tyst.
:)
Astronomy? Impossible to understand and madness to investigate.
— Sophocles, c. 420 BCE

Return to “Bilder”