Solen - Kenneth Blomstedt

Bilder från galleriet
Post Reply
KennethB
spamtest: JA

Solen - Kenneth Blomstedt

Post by KennethB »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Kenneth Blomstedt
Teleskop: Coronado PST
Kamera: QHY5L-II
Kommentar: Här har jag försökt få ihop lite bilddata med ytdetaljer och protuberanser. Är inte någon fena på Photoshop ännu men jag försökte mig på en tutorial så gott det gick. Den hittade jag här: http://www.imagingdeepsky.com/Tutorials ... llDisk.htm

Hur som helst så tycker jag att det är fantastiskt kul att man kan få till såna här bilder med den lilla PST:n och QHY-kameran. Det underlättar abstinensen inför den mörkare säsongen :)

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl

Re: Solen - Kenneth Blomstedt

Post by magnahrl »

Mycket fin bild med den lilla PST:n, kul du lyckats få med så många fina detaljer och protuberanser. Grattis :good:
Håller helt med dig att Ha observationer av vår närmaste stjärna är en god medicin för att hålla nattobs abstinensen i schack!!

Magnus
Lunt35HaDX
KennethB
spamtest: JA

Re: Solen - Kenneth Blomstedt

Post by KennethB »

magnahrl wrote:Mycket fin bild med den lilla PST:n, kul du lyckats få med så många fina detaljer och protuberanser. Grattis :good:
Håller helt med dig att Ha observationer av vår närmaste stjärna är en god medicin för att hålla nattobs abstinensen i schack!!

Magnus
Lunt35HaDX

Tackar så mycket, Magnus! :) Jag gillar verkligen den där kameran. Den är ju väldigt bra just till PST:n som är, allmänt känd, knepig att nå fokus med. Hela kameran går ju princip in i okularhållaren vilket helt tar bort problemet med att nå fokus. Det ska bli kul att se vad den klarar av när det blir dags för planetfoto igen.

/Kenneth

Return to “Bilder”