Solen i H-alpha - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R

Solen i H-alpha - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen i H-alpha
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: LS80THa
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: Göran Strand var på besök i Stockholm i tisdags och hade med sig sin Lunt LS80THa. Det var en vacker sommardag och vi riggade montering och teleskop efter lunchen uppe på terrassen. Morgan slöt upp lite senare.
För mig var det premiär att titta genom en Lunt och vi fick några fantastiska vyer främst genom binoviewern. Det var speciellt en formation som var enastående med mörka och ljusa filament som nästan slöts i en cirkel runt fläck AR1777.

Senare monterade vi på kameran och då började molnen komma in och skymde Solen under långa stunder så det tog 1tim 45 min att plocka ner alla sekvenserna.
Det har varit väldigt svårt att få till denna mosaik av totalt 12 filmsekvenser för mycket förändrades på solytan under de nästan 2 timmarna.
Detaljbilden på AR1777 är tagen genom en 2,5x Powermate och är en för kort sekvens för att riktigt få fram alla fina detaljer. Vi prövade också med 4x Powermate men fick då ganska många newtonringar.

Bilden nere till höger är fotograferad exakt sammtidigt av Nasa SDO och visar ett stort expanderande "Coronal Hole" vilken ger upphov till en solvind som når Jorden 28-29 juni http://spaceweather.com/archive.php?vie ... &year=2013 .
I H-alpha syns ingenting av detta men solfläcken AR1777 med filamenten verkar utgöra en barriär för spridningen av hålet.

Det var verkligen en spännande och minnesvärd observation och man förstår hur dynamisk vår "lugna" Sol egentligen är.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Corpze
spamtest: JA

Re: Solen i H-alpha - Peter Rosén

Post by Corpze »

Strålande bild! Verkar vara en fin tub! Hur gör ni mosaiken? kör ni eqMosaic eller på frihand?

MVH Daniel
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
Astro Systeme Austria (ASA) DDM85
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX
SX Filterwheel LRGB Ha O3 S2

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R

Post by Peter R »

Tack. Jag har inget att jämföra med men tuben verkar vara en liten pärla.
Det var riktigt kul att se så mycket som förändrades på solytan under en relativt kort tid. I vitt ljus händer inte så mycket från timme till timme.
Den automatiska stitchningen och utjämningen fungerade inte på dessa bilder så jag gjorde mosaiken på fri hand i Photoshop efter att ha korrigerat för alla gradienter.

/*Peter R
Corpze

Post by Corpze »

Ja det verkar den definitivt att vara, funderar själv på Ls60 pt nästa år, ang mosaiken så tänkte jag mer på hur ni kör monteringen mellan exponeringarna, förinställt med hjälp av någon programvara typ EQ mosaic eller om ni kör monteringen manuellt med handkontrollen? Mvh
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX

http://www.facebook.com/exophotograph" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R

Post by Peter R »

Då förstår jag din fråga. Det är manuellt via handkontrollen, 2 för solskivan, 4 för protuberanserna och allting dubblerat med 2 olika exponeringar, så det var inte svårt i sig. Kör man en högupplöst mosaik med barlow däremot så antar jag att man bör ha ett bättre system.
EQ mosaic verkar mycket bra, tyvärr kör jag Mac.

/*Peter R
Corpze

Post by Corpze »

Ok då förstår ja, jag kör också Mac men har en liten sketen PC som ja kör firecapture på, använder du macen för att grabba videon också?
TS N-AG10
Celestron C9.25" XLT
Meade 102mm APO
NEQ6 Pro Synscan
Atik 460 EX

Peter R

Post by Peter R »

Ja, jag köpte firewire versionerna av TIS-kamerorna för många år sedan och "AstroIIDC", ett fristående mac program som gör allt från capture, stackning, autoguidning, fotometri, astrometri... Har ännu så länge bara använt de 2 första funktionerna.
Men utvecklingen av programmet har lagts ner så det är inte framtidssäkert. Jag har också en PC men behöver en riktig morot för att komma igång för ingenting känns intuitivt efter att ha använt Macen sedan slutet av 80-talet. En sådan sporre skulle vara att jag upptäcker att något PC-stackningsprogram gör jobbet snabbare och bättre för där lägger jag alltid ner ohyggligt mycket tid på sådant som ett modernt program borde kunna fixa själv. Göran och Morgan ska göra om basstackningen av denna bild i olika PC-program så att vi kan jämföra resultaten.

/*Peter R
stoffe

Post by stoffe »

Hur är det med Wine-klonen till Mac? Den kanske kan köra Registax? Det kan originalet http://www.winehq.org/ göra under Linux utan större problem.

Jag gillar bilden, det är fantastiskt med dessa vackra solbilder!
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
Peter R

Post by Peter R »

Tack Stoffe,

Jag har "Parallels Desktop" med Windows XP på min Mac och har försökt installera och testa flera PC-program men alltid är det något problem eller någon modul som saknas så till slut har jag gett upp. Jag har också en PC med XP men jag förstår mig sannolikt inte på Windows.
Jag köpte en enkel Point Grey monokamera av Takashi och lyckades installera och få kontakt med FireCapture efter många timmar av nedladningar och instalation av olika moduler/tilläggsprogram som hela tiden efterfrågades och som jag inte har en aning om vad de fyller för funktion annat än att de tydligen var nödvändiga. Men det finns en hel del PC program som jag skulle vilja testa, exempelvis Winjupos, Autostakkert 2 och några till så jag kanske ändå tvingar mig att ta steget framöver.

/*Peter R
stoffe

Post by stoffe »

Astrostakkert 2 har jag kört några planetfilmer i men mest provat lite, jag tycker att Juptier ser mer 3-dimensionell ut med mina egna resultat i Astrostakkert 2 jämfört med Registax 6 där jag fått lite plattare resultat. Detta har förmodligen med att göra hur jag ställt in båda programmen när jag använt dom.

Som tur är så fungerar Windows 7 64-bit mycket bättre än vad Windowsversionerna gjorde som fanns 90-talet :) Pro eller Ultimate versioner är att föredra. Windows XP fungerar oxå bra men är kanske lite föråldrat idag. Det kom trots allt på marknaden år 2002 men har uppdaterats med 3 stycken servicepacks sedan dess (gratis att ladda hem).

Om något som har med Windows, drivrutiner eller programvara som krånglar så finns vi här på Astronet och kan försöka hjälpa dig i fall du inte får bukt med problemet.

Jag själv hade gärna suttit kvar med mitt kära Linux Mint eller Ubuntu och jobbat med i 9 år men har mer eller mindre gått över till Windows igen just pga av att fotoprogram och astronomiprogram inte funnits tillgängliga för mig och min astronomihobby vägt tyngre än min datorhobby.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.

Return to “Bilder”