Orion - Jägaren - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert
Site Admin
spamtest: JA

Orion - Jägaren - Anders Hemlin

Post by Robert »

Ny bild i galleriet
Objekt: Orion - Jägaren
Exponering: RGB.172 * 30s
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Ett fall framåt, det bör kunna bli riktigt bra det här med en bättre montering så att jag kan använda längre subexponeringar. 50mm EF plast-optiken är klart över förväntan.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Starsoft

Re: Orion - Jägaren - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Det här är en intressant misslyckad lyckad bild, genom de korta subexponeringarna så blev bilden inte så djup, men man kan ändå se alla de kända Orion nebulosorna inklusive hästen. Jag gjorde misstaget att använda ISO1600 för att försöka få mer exponering men det ledde till att jag fick kraftiga vertikala (horisontella nu när bilden är roterad) streck som gjorde att det blev hopplöst att bildbehandla fram mera djup i bilden. Googlade en del på fenomenet som jag sett i mindre omfattning förut och det visade sig då att det är ett känt EOS problem om man kör med ISO800 eller däröver med mörka bakgrunder, tydligen inget att göra åt.

Så jag får baxa fram min lösa EQ6 och testa igen med längre exponeringstider och ISO400, för optiken tycker jag klarar sig bra med tanke på att det förmodligen är canons billigaste EF objektiv. Bilden är krympt till 50% men hörnen finns med och ser inte alltför hemska ut, med lite crop skulle jag kunna bli nöjd.

Monteringen, en EQ2-3 har även den klarat sig bra, den är ganska plastig och har ett enormt periodeiskt fel men 30s exponeringar och 50mm brännvidd går tydligen bra. För att enbart fotografera asterismer skulle det faktiskt kunna fungera utmärkt.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
regulus1

Post by regulus1 »

Med hjälp av FFT kan man rensa bort periodiska störningar i frekvensrummet. Sök ex.vis på FFT/iFFT plugin.
Roger
Terje

Post by Terje »

Beroende på vad problemet orsakas av så bör du kunna plocka bort det med flats, darks eller bias bilder
Starsoft

Post by Starsoft »

Linjerna består av brus och går därmed inte att ta bort med offset, dark eller flat bilder. Fenomenet syns dessutom inte på dessa bilder, endast en svag antydan finns på offset bilden. Enligt info jag hittat på nätet så ska man inte gå över ISO400, då slipper man det här fenomenet som kan synas även på vanliga studiobilder.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”